ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Nová Škoda Rapid - kufr větší než Octavia, šířka uvnitř menší než Citigo
10. července 2012

reklama
Známe většinu parametrů nové Škody Rapid. Důkladně jsme proměřili její interiér a zjištěné údaje porovnali s Octavií i konkurenty. Jak je na tom proti své větší sestře i autům jako Chevrolet Cruze nebo Renault Fluence?

Nová Škoda Rapid měří na délku necelé 4,5 m a stejně jako o 9 cm delší Octavii ji řadíme mezi kompaktní liftbacky. Jde o auto se stupňovitou zádí a velkými výklopnými pátými dveřmi, které umožňují velkorysý přístup do kufru. Parametry Škody Rapid s Octavií i konkurenty můžete dle libosti porovnávat zde.

Rozměry a tvarem karoserie je ze všech soupeřů nové Škodě Rapid nejblíže hybridní Toyota Prius. Jejími největšími konkurenty z hlediska boje o zákazníka na českém trhu ale budou o něco delší sedany Chevrolet Cruze a Renault Fluence. Hlavní rozdíl mezi sedanem a liftbackem představuje vstup do kufru - sedany disponují pouze malým víkem nikoli výklopnými dveřmi.

Rapid oba výše jmenované soupeře překonává podélnou prostorností. Na straně spolujezdce jsme u něj naměřili téměř stejné místo na nohy jako u Octavie, což znamená lepší hodnoty než u většiny soupeřů. Výrazně lepší je z kompaktních sedanů pouze VW Jetta.

Naprosto opačná situace panuje při hodnocení šířky. Rapid je v prostoru předních i zadních sedadel ještě o centimetr užší než Octavia a nejhorší ze všech kompaktních sedanů a liftbacků. Vpředu jsme Rapidu naměřili o centimetr méně než minivozu Škoda Citigo, proti užovce Fabii má 4 cm k dobru. V loktech si můžou uvnitř Rapidu překážet rozložitější přední pasažéři, tři cestující vzadu se budou hodně mačkat, na trojici dětských sedaček vedle sebe rovnou zapomeňte.

Lepší je to vzadu s místem nad hlavou. Pokud se cestující napřímí a opře hlavu do opěrky, vejde se bez kontaktu se stropem, pokud měří přibližně do 175 cm - tedy stejně jako u Octavie s tím, že většina soupeřů nabízí pár centimetrů k dobru. Relativně pohodlné řešení se však nabízí i vyšším cestujícím. Stačí sedět s hlavou pár centimetrů od opěrky a dost místa nad sebou získají i lidé s výškou přes 185 cm. Díky spoustě místa na nohy může před nimi sedět i čahoun měřící kolem 195 cm a nikdo si neotlačí kolena.

Pojďme do kufru - tady se může Rapid právem pyšnit. Výrobcem udávaných 550 litrů překonává pouze Octavia. Nejde přitom o litry nahoněné někde pod podlahou, ale o gigantický prostor mezi podlahou a roletou. Maximální délku kufru ve výšce podlahy jsme naměřili až 107 cm, což je o centimetr víc než u Octavie a lepší hodnota než u většiny soupeřů. Rovněž hloubkou kufru, tedy vzdáleností mezi podlahou a roletou Rapid exceluje - naměřili jsme nejlepší hodnotu mezi kompaktními sedany a liftbacky - a opět o centimetr víc než u Octavie. Také minimální šířka kufru je srovnatelná s Octavií a příznivější než u většiny soupeřů. Když to sečteme, tak je podle našich měření kufr Rapidu z hlediska hlavních parametrů větší než u Octavie! Ta získává litry objemu navíc jen díky prostoru pod podlahou.

Parametry kufru a interiéru Rapida včetně vysvětlení metodiky měření najdete zde.

Pojďme se podívat pod kapotu.

Základní benzinovou motorizaci tvoří tříválec 1,2 l naladěný na vyšší výkon než u Fabie - 55 kW. Rapid s ním zrychluje z místa na stovku během 13,9 s, tedy o 1,1 s rychleji než Fabia Combi 1.2/51 kW a o 0,3 s rychleji než Octavia Tour 1.4/55 kW. Přesto bude patřit mezi nejlínější kompaktní sedany a liftbacky. Na opačném konci žebříčku najdeme benzinový turbomotor 1.4 TSI, který dosáhne stovky za 9,5 s. Pojí se pouze se sedmistupňovým automatem. K průměru z hlediska živosti se řadí motory 1.2 TSI ve výkonových verzích 63 a 77 kW. U slabšího se řadí pět stupňů směrem vpřed, u silnějšího šest.

Úsporností patří většina benzinových motorizací Rapidu na špičku, všechny do lepší poloviny své kategorie. Kromě základní dvanáctistovky mohou být ostatní motory vybaveny paketem Green tec, který snižuje spotřebu díky vypínání motoru po zastavení, schopnosti rekuperace (částečného využívání brzdné energie) a díky pneumatikám s nižším valivým odporem. Nejúspornější Rapid 1.2 TSI/63 kW Green tec si řekne podle výrobce jen o 4,9 l benzinu na 100 km.

Naftové motory reprezentuje čtyřválec 1.6 TDI zatím naladěný na 77 kW, příští rok jej doplní i verze 66 kW. Také on patří úsporností k premiantům, dynamika jej řadí k nadprůměru sedanů a liftbacků nižší střední třídy.

Rapid je ve srovnatelných motorizacích jen přibližně o 20 kg těžší než Fabia Combi a naopak o metrák lehčí než Octavia. I proto je se srovnatelnými motory dynamičtější a úspornější než jeho větší sestra.

Parametry motorů Rapidu najdete zde a porovnat s konkurenty je můžete zde.

Ceny a výbavy zatím nejsou známé. Víme jen, že standardem bude šest airbagů a stabilizační systém. Škoda zveřejní ceny až na autosalonu v Paříži koncem září, do prodeje pojede novinka v České republice v říjnu. Rapid nahradí v hierarchii Škody model Octavia Tour, čemuž by měly odpovídat i částky za jeho pořízení. Octavia Tour se doprodává od 249 900 Kč, její podrobný ceník najdete zde.

Podrobný test nové Škody Rapid včetně jízdních dojmů vydáme zítra.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

Další články

Škoda nepropaguje levnou Octavii Champion 2.0 TDI, má jich málo
Naftová Octavia Champion 2.0 TDI s klimatizací za výhodných 339 900 Kč se už dá objednávat, ale dozvíte se o ní jen u prodejců nebo u nás. Porovnali jsme ji s konkurenty a posvítili si i na další změny u Octavie.
Škoda Citigo se prodává i s automatem, cena od 197 400 Kč
Škoda uvedla na trh novinku v modelové řadě Citigo - automatizovanou převodovku, k jejímuž ovládání řidič nepotřebuje klasickou řadicí páku. Kolik stojí a jak se s ní jezdí?
reklama
Škoda Superb Outdoor - maskáče na oblek místo výbavy do terénu
Škoda nově nabízí Superb Combi oblečený do doplňků, jimiž disponují auta schopná zdolávat terén. Paket Outdoor vyjde na 49 900 Kč, jízdní vlastnosti auta ale nezmění.
Škoda oficiálně odtajnila nový Rapid - o 9 cm kratší klon Octavie
První dvě oficiální fotky, délka 4,48 metru, šířka 1,7 m, pět benzinových motorů a dva naftové, začátek prodeje na podzim - to jsou v kostce fakta, která Škoda zveřejnila o novém modelu Rapid.
Volkswagen Jetta zlevnil až o 88 tisíc, srovnali jsme ho se soupeři
Volkswagen pokračuje v šíření výhodné edice Comfort na další modely. Tentokrát přišel na řadu sedan Jetta. Výhoda spočívá nejen ve zlepšení výbavy, ale zároveň i zlevnění. Jak si vede Jetta proti soupeřům?
reklama
blog comments powered by Disqus
reklama