ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Prodej nových aut loni přes prosincový finiš klesl. Stejně jako podíl Škody
7. ledna 2014

reklama
Navzdory prosincovému finiši v podobě meziročního růstu trhu s novými auty téměř o 14 procent skončil celý loňský rok v minusu o více než pět procent. Škoda mírně oslabila. Pozici druhé nejsilnější značky opanoval Hyundai.

Počet registrací nových osobních aut v České republice za rok 2013 se podle údajů Svazu dovozců aut meziročně snížil o 5,33 % na 164 736 kusů. Proti roku 2012 se zaregistrovalo téměř o deset tisíc vozů méně. A to i přesto, že v prosinci činil meziroční nárůst téměř 14 procent.

Žebříčku značek i nadále jednoznačně vévodí Škoda Auto, které se ale v roce 2013 meziročně snížil podíl na trhu přibližně o 0,6 % na 30,33 %. Nově se zaregistrovalo téměř padesát tisíc škodovek, proti roku 2012 je to úbytek o necelé čtyři tisíce aut a více než sedm procent.

Škodovkám se ale podařilo obsadit kompletní stupně vítězů mezi modely. Za tradičními stálicemi Octavií a Fabií se na třetím místě umístil nový model Rapid (na snímku). Ten odsunul z bronzu na bramborovou medaili nošovický Hyundai i30. Kompletní žebříček modelů nejen za celý rok 2013, ale i v prosinci nebo v listopadu, si otevřete zde.

Hyundai přesto nemusí smutnit. Podařilo se mu totiž poprvé získat pozici nejúspěšnější značky mezi "zbytkem světa" za Škodou Auto - a to poměrně jednoznačně. Tři jeho modely se umístily v první desítce a další nošovický vůz, víceúčelový ix20, dokonce porazil v kategorii MPV Škodu Roomster.

Zde je TOP 10 nejúspěšnějších značek roku 2013 podle registrací nových osobních aut:

1. Škoda              49 971

2. Hyundai           16 239

3. Volkswagen      14 948

4. Ford                   9460

5. Peugeot             7252

6. Kia                    6325

7. Renault              6047

8. Citroën              5981

9. Dacia                5655

10. Opel                4448

Kliknutím na aktivní názvy značek otevřete přehled jejich nejprodávanějších modelů včetně ceníků, výbav, technických dat, redakčních testů a dalších podrobností.

Na první pohled se v pořadí TOP 10 neodehrálo příliš změn, ale rozdíly v meziroční výkonnosti jednotlivých značek jsou značné. Skokanem roku se stala Dacia, která do první desítky vlétla z loňského 13. místa a zaznamenala nárůst téměř o 49 %. Jenže cestu jí umetla mateřská značka Renault, která stáhla z trhu své levné modely a další zdražila, kvůli čemuž ztratila dvě příčky a hrozivých 48 procent.

Velké meziroční propady jsme zaznamenali i u značek Ford a Kia (-26 %), naopak v plusu skončili další nováček v TOP 10 Opel (+15 %), Peugeot (+8 %), Hyundai (+7 %) a Citroën (+5 %). Z první desítky vypadly BMW a Toyota.

Když budeme brát v úvahu i ostatní značky, pak zaujme nárůst registrací u Seatu (+63 %) a Mazdy (+48 %). Zato Alfa Romeo ztratila značných 43 procent.

Zajímavé jsou i prosincové výsledky. Trh rostl meziročně téměř o 14 procent, Škoda Auto o 10 procent. Více než dvojnásobek nových aut proti loňsku si zaregistrovaly Mazda a Dacia, silný finiš měl i Hyundai (+50 %) a jeho model i30, který skončil na druhém místě hned za Octavií před Rapidem a Fabií. Téměř osmdesátiprocentní propad postihl Alfu Romeo, pokles 34 procent zaznamenal Fiat a 21 procent BMW.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

blog comments powered by Disqus
reklama