ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Nových aut se loni prodalo méně než v roce 2017. Bídu posledních měsíců završil prosinec
8. ledna 2019

reklama
Češi loni v prosinci koupili o 5301 nových aut (-27 %) méně než ve stejném období před rokem. I kvůli tomu skončil celý loňský rok poklesem o čtyři procenta v porovnání s letopočtem 2017. Přesto šlo o druhý nejlepší rok v historii.

Nové emisní normy a s nimi spojená povinnost homologace spalin a spotřeby podle reálnějšího protokolu WLTP sice začaly platit už v září, s jejich následky se ale prodejci a importéři nových osobních aut na českém trhu potýkají dosud. Prosinec skončil meziročním drtivým propadem registrací téměř o 27 procent. Prodalo se pouze 14 666 nových automobilů, což je nejhorší výsledek od roku 2014.

Meziroční pokles zaznamenaly téměř všechny značky. Jedinou výjimkou mezi deseti nejúspěšnějšími je Peugeot, který si proti loňsku o devět procent polepšil. V plusu skončily i některé menší značky, například Jeep (o pět procent) nebo Volvo (o 48 procent).

Relativně dobře dopadla Škoda, která si pohoršila o dvacet procent, a díky tomu obsadila více než třicet procent celého trhu. Její dominanci dokládá i žebříček nejoblíbenějších modelů, který si můžete prohlédnout zde.

Naopak méně než polovinu aut proti prosinci 2017 prodal Renault, ze značek mimo TOP 10 se totéž přihodilo Audi, Fiatu nebo Nissanu.

Níže se můžete podívat na TOP 10 nejúspěšnějších značek v prosinci. Pořadí v závorce je za celý loňský rok:

1.(1.) Škoda            4424 aut

2.(2.) Volkswagen   1267

3.(3.) Hyundai         1188

4.(4.) Dacia             1135

5.(6.) Peugeot         673

6.(9.) Toyota            631

7.(5.) Ford                625

8.(7.) Kia                 598

9.(8.) Renault           593

10.(10.) Mercedes    519

Zdroj: SDA. Po kliknutí na aktivní jméno automobilky najdete technické údaje, recenze a další informace k jednotlivým modelům.

Prodej nových osobních aut v České republice v roce 2018 nakonec skončil díky rekordně silné první polovině roku pouze čtyřprocentním meziročním poklesem a šlo o druhý nejúspěšnější rok v historii.

Zajímavé je, že Škoda zaregistrovala téměř stejně aut jako v roce 2017 (šlo o 84 172 kusů, tedy pouze o 34 vozů více). Její podíl na trhu činil více než 32 procent, což znamená o procento lepší výsledek než v roce 2017. Domácí značce se tedy daří udržovat v rámci evropských zemí unikátní dominanci. Další značky ze zcela totožných stupňů vítězů jako v roce 2017, tedy Volkswagen a Hyundai, naopak tržní podíl mírně ztratily. Přesto tyto tři značky saturují český trh téměř z poloviny.

Historického úspěchu dosáhla na českém trhu Dacia. O příčku vylepšila loňské umístění a skončila čtvrtá. Skokanem roku je v TOP 10 Peugeot, který si polepšil o dvě příčky (z osmé na šestou) a prodal meziročně o čtvrtinu aut více. Vysokého meziročního růstu dosáhla také devátá Toyota (o 18 procent), pěkných 13 procent přidala i Kia. Naopak největší propad zaznamenaly z TOP 10 Ford (o 23 procent) a Mercedes (o více než 16 procent).

Z menších značek stojí za zmínku úspěch Citroënu (skok z 15. na 11. příčku a více než dvacetiprocentní nárůst), výrazné meziroční navýšení prodeje vidíme také u Lexusu, Subaru či Suzuki. Naopak se nedařilo německé luxusní trojce Audi, BMW a Mercedesu-Benz, ale třeba také Fiatu a Opelu.

Celoroční žebříček jednotlivých modelů si můžete prohlédnout zde. Škodovky obsadily kompletní stupně vítězů a celkem šest míst v první desítce. Skokanem roku je Škoda Karoq (z 37. příčky na šestou), která se ale v roce 2017 prodávala jen několik měsíců. O tři příčky si polepšila Kia Ceed (z 13. místa na desáté). Naopak z nejoblíbenějších aut si nejvíce pohoršil VW Golf (na snímku - z šestého místa na osmé), na který výrazně dopadly problémy s náběhem WLTP. Ještě hůře ale dopadl jeho větší sourozenec Passat, který se stěhoval z devátého místa až na dvacáté. Výrazný růst segmentu SUV dopadl nejvíce právě na klasické automobily větších rozměrů.

Autor: Ondřej Běhal

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama

Další články

Přehled všech rodinných SUV s cenou do půl milionu. Karoq je až čtrnáctý
Nejdostupnějším SUV nižší střední třídy zůstává Dacia Duster. Za poslední tři roky cenová hladina těchto rodinných aut výrazně vzrostla. Zdražily všechny sledované modely. Škoda Karoq se nevejde mezi deset nejlevnějších zástupců kategorie.
Deset nejlevnějších manažerských aut: Superb je díky motoru 1.5 TSI třetí
Ceny manažerských aut v posledních letech míří prudce vzhůru. Aktuálně nejdostupnějším klasickým modelem střední třídy (mimo SUV a MPV) je Opel Insignia, který se jako jediný dá pořídit za méně než šest set tisíc korun.
reklama
Nejprodávanějším autem v Česku byla v listopadu Škoda Fabia
Už třetí měsíc za sebou se v Česku prodalo méně osobních aut než ve stejném období loňského roku. Škoda Auto v listopadu obsadila téměř 37 procent trhu a v první osmičce skončilo šest jejích modelů.
Hledali jsme nejdostupnější SUV střední třídy. Kodiaq je osmý jako před dvěma lety
Cenové relace mezi SUV střední třídy se za uplynulé dva roky změnily jen minimálně. Deset nejlevnějších vozů kategorie se stále vejde do sedmi set tisíc korun. Ten úplně nejdostupnější, Ford Kuga, zlevnil pod půl milionu.
reklama
blog comments powered by Disqus
reklama