ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Jeep Compass
8. října 2020

Jeep Compass byl ještě donedávna do Evropy dovážen z továrny v mexické Toluce. Rostoucí úspěch modelu však umožnil přenést produkci, a to včetně nové verze 4xe přímo do Itálie. Jedná se tak o další krok v uskutečňování investičního plánu FCA ve výši 5 miliard eur a pokračující evoluci značky.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Vůbec nejradikálnějšími změnami prošly pohonné jednotky. Jeep Compass, vyráběný v továrně FCA v Melfi, je vůbec poprvé hnán kupředu benzinovým přeplňovaným motorem 1.3 Turbo o výkonu 130 k nebo 150 k. Transformaci na Evropana přežil pouze naftový agregát 1.6 MultiJet II o výkonu 120 k se selektivní katalytickou redukcí SCR (Selective Catalytic Reduction). Ovšem ani ten se nevyhnul rukám konstruktérů. Z velké části je totiž přepracovaný.

Absolutní novinkou je plug-in hybridní provedení Compass 4xe. Využívá "oturbený" zážehový agregát 1.3 a elektromotor u zadní nápravy, který je napájený baterií s výkonem 11,4 kWh. Akumulátor může být nabíjen jak během jízdy, tak z domácí sítě (230V) či z veřejných nabíjecích stanic. Samotný spalovací motor poskytuje výkon 130 k nebo 180 k, zatímco ten elektrický dodává dalších 60 koní.

Pokud jde o točivý moment, bezemisní pohonná jednotka generuje 250 Nm, zatímco spalovací agregát dodává 270 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere přibližně 7,5 sekundy a nejvyšší rychlost dosahuje v ryze elektrickém režimu 130 km/h, v hybridním pak 200 km/h.  

reklama

1.3 Turbo/140 kW PHEV e-AWD

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 Turbo/177 kW PHEV e-AWD

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 Turbo

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 Turbo DDCT

Námi zkoušený automobil byl osazen zbrusu novým benzinovým agregátem o objemu 1,3 litru, jenž je součástí nové rodiny motorů FCA Global Small Engine, která se poprvé představila v polovině roku 2018 u modelu Jeep Renegade.

Turbem přikrmovaná "třináctistovka" vychází z modulární struktury a pro Jeep Compass je k dispozici ve čtyřválcové konfiguraci a ve dvou výkonových verzích: 130 k ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou a 150 k ve spojení se šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DDCT, v obou případech s pohonem předních kol.

Použité turbodmychadlo navíc maximalizuje odezvu motoru v nízkých otáčkách a snižuje emise CO2 až o 27 %. Ke splnění předepsaných norem napomáhá bezpochyby také filtr pevných částic.

My jsme motor 1.3 Turbo vyzkoušeli ve výkonnější 150ti koňové specifikaci. Spolupracoval tedy se šestistupňovou automatickou převodovkou. Tato kombinace není ideální. Již po nastartování nás pohonná jednotka nepotěšila jadrným neurotickým projevem. Chvílemi jsme měli dokonce pocit, že pod kapotou dřímá tříválec. Stačilo však chvíli počkat, než se agregát uklidní, a poté už byl jeho chod hladký a kultivovaný.

Komplikace opětovně nastaly při brzdění v nízkých rychlostech. Tentokrát jsme si zase mysleli, že nemáme stlačený spojkový pedál (který ale vůz přirozeně neměl). Auto občas cukalo a motor lapal po dechu. Tento zajímavý jev měla na svědomí automatická převodovka, která zcela nepochopitelně zmatkovala a hnací energii přenášela přes zbytečně vysoké kvalty.

Opravdovou perličkou však byla situace při vjíždění do garáží skrze elektricky řízenou závoru. Zastavili jsme před ní, abychom si z turniketu vytáhli vjezdovou kartičku. V tu chvíli se aktivoval Start-Stop systém, jenž v rámci ušetření paliva vypnul agregát. A to doslova! Poté jsme se chtěli znovu rozjet a motor ne a ne naskočit. Dokonce nefungovalo ani ruční startování tlačítkem. Teprve po třetím pokusu vůz ručně nastartovat se to konečně podařilo.

Benzinová motorizace nejvíce bodovala dynamikou, jenž byla více než dostačující. Předjíždění nedělalo Jeepu Compass sebemenší problémy. Třináctistovka svižně akcelerovala takřka ve všech otáčkách a potvrdila, že i malý motor umí velké věci. Bohužel na úkor enormní spotřeby benzinu. Ve městě si zkoušený exemplář říkal o 10,4 l/100 km, na dálnici o 8,4 l/100 km a mimo město pak o 6,9 l/100 km.  

1.6 Mjet

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Vše podstatné o šestistupňové automatické převodovce jsme již avizovali v předchozí kapitole o zkoušeném motoru 1.3 Turbo (110 kW). Jen bychom ještě rádi dodali, že volič automatizovaného řazení vypadal poměrně dobře a především se parádně držel.

Řízení

Velmi progresivní. Lehké při popojíždění nízkými rychlostmi po parkovišti, naopak sportovně strmé při rychlé jízdě v zatáčkách. Relativně plynulé, i když jsem zaregistroval menší necitlivost kolem středové polohy. Příjemné.  

Podvozek

 

Evropský Jeep Compass konstruktéři obdarovali novými tlumiči s frekvenčně proměnnou charakteristikou tlumení (FSD) a také jiným nastavením řízení. To teď má působit lehčím a přesnějším dojmem.

Jízdní vlastnosti jsou asi tou největší lahůdkou na celém voze. Podvozek geniálně drží v ostrých zákrutách a jeho trajektorii nenaruší ani menší nerovnost. V kombinaci s ostrým a tuhým řízením jsme si občas připadali jako ve sportovně laděném SUV. 

Auto dokonce fantasticky žehlilo i městské překážky (retardéry, vlakové přejezdy, kanály). Do kabiny neprocházely téměř žádné pazvuky nebo otřesy. Velmi sebejistě si "Džíp" počínal též na dálnicích, kde skvěle maskoval vysokou rychlost a působil dospělým dojmem.

Logo Jeep na kapotě značí špičkové jízdní schopnosti v terénu, což model Compass potvrzuje. Po rozbitých polních cestách tančil jako baletka. Hlubším kalužím nebo kupě rozsypaného kamení se vůz je vysmíval. Nenechte se však mýlit, nejedná se o žádný offroad! Tankodromům a podobným extrémům se tedy raději vyhýbejte obloukem. Zpět už by vás nejspíše táhla bratrská terénní bestie Wrangler.   

 

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus