ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test BMW řady 1
9. září 2021

Stalo se nevyhnutelné. Nejmenší model z Mnichova ve své třetí generaci změnil koncepci. Motory už roztáčí primárně přední kola. Pár zapálených fanoušků sice možná bude naštvaných, ale jak náš test ukazuje, znamenala tato radikální změna hlavně pozitiva.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Aktuálně (září 2021) se BMW řady 1 prodává s osmi motory. Základem je benzinový tříválec 116i o síle pouhých 80 kW. Existuje ale i v silnější verzi 118i (100 kW). Kdo chce čtyřválec, sáhne po motoru 120i s automatickou převodovkou, který má dva litry a výkon 131 kW. Pro nadšence za volantem je k dispozici ostré provedení 128ti (195 kW), které je konkurentem tradičních předokolkových hot hatchů (na snímku). Nejostřejší verze M135i xDrive s automatem má 225 kW a pohon všech kol.

Naftové jsou tři jednotky, tříválcová 116d a čtyřválcové 118d a 120d, přičemž poslední jmenovaná může být spojena s pohonem všech kol xDrive a automatickou převodovkou.

reklama

116i

Tento motor nebyl dosud testován.

116i AT

Tento motor nebyl dosud testován.

118i

Tento motor nebyl dosud testován.

118i AT

Tento motor nebyl dosud testován.

120i AT

Tento motor nebyl dosud testován.

128ti AT

BMW řady 1 je už v druhé generaci předokolkou. I proto mohla vzniknout tato druhá nejsilnější motorizace 128ti. Benzinový čtyřválec má výkon 195 kW, tedy 265 koní a hlavně vysoký točivý moment 400 Nm. Ten posílá čistě na zadní kola. Naštěstí mu v tom pomáhá mechanický diferenciál Torsen, takže vám úplně nevyškubne volant z ruky. I tak jsme se ale na mnoha místech setkali s tím, že vůz tahal za volant. Bylo to hlavně při prudké akceleraci ze zatáčky a na horším než hladkém asfaltu.

Motor je v případě běžného používání tichý, ale jakmile mu začnete šlapat na paty, přitvrdí muziku. Ve vysokých otáčkách vytváří decentně sportovní zvukový doprovod a to i díky dvěma koncovkám výfuků. Akcelerace z nuly na 100 km/h probíhá za 6,1 sekundy, ale vždy platí, že musíte mít volant pevně v ruce. Maximum je omezeno na 250 km/h.

BMW 128ti působí mrštně i díky upravenému podvozku. Navíc je o pár desítek kilogramů lehčí než nejostřejší M verze, protože na rozdíl od ní nemá pohon všech kol. BMW 128ti je pravým hot hatchem. Užijete si ho na klikatých evropských okreskách. Je opravdu rychlé a živé. Navíc nejde o instantní zábavu – řidič se ho musí naučit ovládat, nestačí jen šlapat na plyn. Proto je svezení s ním ještě uspokojivější.

Nakonec není špatná ani spotřeba. S autem jsme ujeli po Česku a Rakousku na 750 kilometrů. A podařilo se nám dosáhnotu na 8 litrů benzinu na 100 km a to při běžném cestování a dálničním pospíchání. BMW tady nabízí hodně zábavy za rozumnou porci paliva.
 

M135i xDrive AT

Tento motor nebyl dosud testován.

116d

Tento motor nebyl dosud testován.

116d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

118d AT

Zlatou střední cestu tvoří v nabídce naftových pohonných jednotek motor s označením 118d. Jedná se o vznětový dvoulitrový agregát přikrmovaný dvěma turbodmychadly. Oproti slabšímu dieselovému agregátu 116d neposkytuje tři válce, nýbrž čtyři. To zaručuje jeho výrazně kultivovanější chod a lepší dynamiku.

Motorizace oplývá výkonem 110 kW a točivým momentem 350 Nm. Z nuly na 100 km/h by měl vůz akcelerovat za průměrných 8,4 s. Nejde tedy o žádného trhače asfaltu, ale v běžném provozu je svižnost agregátu dostačující. Jediné, kdy jsme toužili po vyšším výkonu, bylo při předjíždění.

V jakém ohledu se verze 118d cítí jako doma? Rozhodně v úspornosti. Už dlouho se nám nestalo, že bychom jezdili na hraně výrobcem udávaných hodnot. Ve městě si dvoulitrový diesel říkal o přibližně 5 litrů na sto kilometrů. Vůbec nejméně paliva však zkonzumoval na okresních silnicích 3,7 l/100km, kde jsme se pohybovali rychlostí 50 - 90 km/h. Kombinovaná spotřeba se pak po týdenním testu usadila na 5,4 l/100km.

Motor je sice po nastartování hlučnější, ale jakmile se vybručí, jeho přítomnost vám vadit nebude. Kabina „jedničky“ je navíc parádně odhlučněná, takže se proti čtyřválci nedá protestovat.

118d

Tento motor nebyl dosud testován.

120d xDrive AT

Nejsilnější a zároveň nejdražší diesel pod kapotou nové jedničky nabízí velmi slušný výkon. Disponuje silou 140 kW, což lze přeložit jako 190 koní. Točivý moment je rovných 400 Nm. Auto je ale kvůli němu a navíc povinnému pohonu všech kol a automatu už poměrně těžké – váží přes 1,5 tuny. A tak je potřeba počítat spíš jen s mírně nadprůměrnou dynamikou. Stovka přijde za rovných 7 sekund, maximum je 230 km/h.

Drsné sportovní svezení ale není doménou této jednotky. I proto mě překvapila její kombinace s M paketem (tady jde hlavně o styl, že?). Výhodou ale je, že i přes automat a xDrive umí být tohle auto velmi úsporné a tak se hodí na svižné dálkové přelety po dálnici. Vzal jsem ho na cestu z Prahy do Ostravy a zpět a vykázal se velmi dobrým výsledkem. I při vysokém rychlostním průměru si řekl o 6,4 litru nafty na 100 kilometrů. Jinak na okresce pak i pod 6 litrů, ve městě jezdil nejčastěji za 7. Nádrž na 50 litrů stačí tedy bohatě.

Motor je popravdě po nastartování hlučnější, pak si ale sedne a jeho přítomnost vám vadit nebude. Kabina „jedničky“ je navíc dobře odhlučněná, takže se proti čtyřválci nedá protestovat. Určitě jde o nejlepší volbu, pokud se vám pohon jen předních kol u BMW 1 nepozdává. Spojení s automatem je pak precizní.

120d AT

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Zatím jsem testoval jen auto vybavené automatickou osmistupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Ovládá se pomocí impulzního voliče nebo příjemných kovových pádel na volantu. Upřímně, nejde ale o nutnost. Automat řadí hladce a chytře. Neměl jsem k němu za celou dobu jedinou výhradu.

Řízení

Je pravda, že pokud hledáte ten typický pocit z řízení BMW, tak ho „jednička“ z logických důvodů poněkud ztrácí. Ve verzi s pohonem všech kol, kterou jsem měl k prvnímu testu, to ale příliš nevadí. Auto se pořád velmi dobře ovládá a posilovač je nastaven na tužší notu než třeba u Audi nebo Mercedesu. A i když jde spíš o simulaci, nebudete ze zatáček zklamaní. To hlavně proto, že reakce na zatočení volantem je poměrně ostrá. Tady BMW 1 následuje Mini, se kterým sdílí techniku a je to jedině dobře.

Podvozek

Nejprve navážu na kapitolu o řízení. I když není BMW 1 tak pěkně ovladatelné plynem jako čisté zadokolky, ostře rychlé reakce na otočení volantem z něj dělají pocitově mrštné auto. Jako by právě převzalo něco z genů značky Mini. Je trochu větší a těžší a tak nečekejte takovou „motokárovitost“, ale to nevadí. Úsměv na rtech vám dokáže vykouzlit.

BWM 1 má precizně zpracovaný podvozek. Osobně bych se vykašlal na M paket, který přináší jeho sportovní verzi. Na hatchback této třídy je až zbytečně tuhá. Pravda je ale taková, že v zatáčkách směle pokoří Audi A3 Sportback a zřejmě si poradí i s Mercedesem (pokud nebude naladěn od mistrů z AMG). Jednička se totiž nenaklání, drží jako přibitá a perfektně se ovládá.

Dobrý pocit jistě znásobila přítomnost pohonu všech kol xDrive, který pracuje s proměnlivým poměrem rozdělení točivého momentu mezi nápravy a to až do hodnot 50 na 50. Auto tak dlouhou dobu může zůstat neutrální a když za to pořádně vezmete, najdete v zatáčce nedotáčivost. Stačí ubrat a je ta tam. Přetáčivé jako minulá generace logicky už tohle auto není.

M paket znamenal i větší kola. A ta spolu s tužším podvozkem znamenala kompromisy v pohodlí. Platilo to zejména na rozbitých českých cestách a tak bych se i kvůli těmto domácím podmínkám přimlouval za to, abyste si M paket ve volitelné výbavě nezaškrtávali. Přece jen v Bavorsku se to bude lítat po hladkém asfaltu trochu jinak. Jinak ale auto dobře tlumí.

BMW řady 1 dokazuje, že i nejmenší model značky může posloužit jako plnohodnotné auto. Nebyl problém jej vytáhnout na dlouhou dálniční cestu. Ostatně, na ni je jako stavěné v kombinaci s dieselovými motory. Jednička se tak bezesporu povedla. Jen dávejte pozor, jak ji vybavíte.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus