ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Citroënu C4 coupé
21. ledna 2010

Jedna sestra krásná a ta druhá trochu šedá myška. Tak to v životě chodí nejen mezi lidmi. Třídveřový Citroën C4 pobral mnohem větší porci sex-appealu než pětidveřová varianta, ale i většina konkurentů.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

První, co člověka bouchne do očí při nastupování do auta, jsou výrazně delší dveře než u pětidveřové varianty. Odkládací prostory ve výplních jsou ale podobné.

Potěší prostorové poměry na předních místech. Šířkou v loktech i výškou nad hlavu se třídveřový Citroën C4 řadí k lepšímu průměru mezi kompakty. Na místě řidiče mě nic neomezovalo, už od základní výbavy lze výškově nastavovat sedadlo řidiče a volant seřizovat ve dvou osách.

Zamrzí seřizování sklonu opěradla pákou, která ho celé uvolní, takže řidič musí zvolit správný sklon váhou svého těla. To mi nikdy nešlo. Lehoučká sedadla mají docela krátká opěradla a mělké tvarování, takže v zatáčkách tělo optimálně nepodrží. Sezení je spíš tvrdší než měkčí.

Volant se zcela vymyká všem konkurentům tím, že má pouze dvě ramena a pevný střed. Kdysi mi to řešení připadalo zajímavé a fandil jsem mu. Po tisícovkám kilometrů ujetých s různými vozy Citroën vybavenými tímto výstřelkem ale preferuji klasiku. Dost často se totiž stalo, že se mi při otáčení věnce zahákl za pevné části volantu rukáv.

Ze všeho nejvíc mu ale vyčítám umístění klaksonu pouze na úzkém okruží. Vždy, když jsem potřeboval rychle zatroubit, tak se konalo pouze tiché, zběsilé a neúspěšně bušení do středu volantu.

Naopak hlasitě chválím možnost ovládání obrovského množství funkcí přímo od volantu, ze kterého tak řidič téměř nemusí spouštět ruce. Kombinace tlačítek a koleček (rolerů) sice není úplně samozřejmá, ale zvykal jsem si rychle. Levá část kormidla patří nahoře tempomatu spojenému s omezovačem rychlosti (standard každého Citroënu C4!). Omezovač rychlosti funguje tak, že řidič může šlapat na plyn, jak chce, ale elektronika ho prostě nepustí přes nastavenou rychlost. To je v časech bodového systému k nezaplacení! V případě nutnosti ale lze silou prošlápnout pedál plynu až na podlahu přes zarážku, systém se deaktivuje a šofér může upalovat pryč z ošemetné situace. Nastavená rychlost na tempomatu i omezovači se zobrazuje na displeji, což je skvělé. Vlevo dole se na volantu nachází nastavení intenzity světelnosti u hlavního displeje a uzavření přívodu vzduchu do auta (pouze v nejvyšší výbavě, v těch nižších se tyto funkce ovládají jinde).

Vpravo nahoře se ladí rádio a reguluje jeho hlasitost (standard). Spodek patří palubnímu počítači (bez příplatku ve všech verzích!). U základní výbavy VTR se funkce palubního počítače přepínají tlačítkem na konci páčky stěračů, což také z hlediska ergonomie naprosto vyhovuje.

Trochu problematičtější mi připadá zobrazení informací na čtyřech různých displejích.

Přímo před řidičem se nacházejí pouze tmavé plasty.

Vlastně pardon, málem bych přehlédl miniaturní displej s kontrolkami vyrůstající z horní části středu volantu.

Nejvíce údajů se zobrazuje na hlavním centrálním displeji, který našel místo uprostřed palubní desky v kapličce pod předním sklem. Díky optimálnímu osvícení a ukrytí před světelnými paprsky jsou údaje na něm jasné a čitelné.

Menší displej vedle volantu zobrazuje například údaje z palubního počítače.

Poslední displej slouží ventilaci a klimatizaci.

Zajímavý úkryt třeba na mobil se nachází na boční straně sedadla spolujezdce.

Výhled z Coupé směrem dozadu trochu komplikuje masivní zadní sloupek.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Třídveřový Citroën C4 nepatří mezi auta, která by umožnila pohodlnou a bezpečnou přepravu pěti dospělým. Ani to od něj nikdo neočekává. Příčinou není vstup na zadní sedadla, který probíhá celkem normálně. Problém se stejně jako u pětidveřové varianty jmenuje nízko výsuvná opěrka hlavy na prostředním místě ve druhé řadě. Ta poskytuje uspokojivou ochranu pouze větším dětem.

Ani krajní místa ale nejsou úplně plnohodnotná, naměřil jsem tady ještě o centimetr méně než u pětidveřové C4. Se svými 174 cm výšky jsem se hlavou téměř dotýkal stropu, takže větší osoby budou mít problém. Krátké sedáky navíc nedovolí moc se v sedačce sesunout. S místem na kolena je to o něco lepší, patří mezi průměr v kategorii malých rodinných aut. Vztaženo k mé postavě o výšce 174 cm jsem si "sám za sebou" příjemně hověl. Ale tak od 180 cm nastávají problémy.

Kufr je stejně krátký jako u pětidvířka a ještě o 2 cm mělčí. Udávaným objemem prohrává s veškerou konkurencí, ale tady to tak nevadí stejně jako vysoko položená nákladová hrana a ještě menší vstupní otvor než u rodinného provedení. Šířka zavazadelníku je stejná. Rozšiřování kufru probíhá sklápěním opěradel zadní řady tradičně dělených na dvě asymetrické části.

Sedáky lze vyklopit, nebo úplně vyjmout.

Na jejich místa se překlopí opěradla. Vzniklá plocha je téměř rovná. Mezi ní a podlahou kufru vyroste malý schůdek.

Pokračovat na další kapitolu
Podvozek
Slabší průměr. Nemá to lehké. Spousta lidí totiž od C4 coby několikanásobného mistra světa v rallye očekává v zatáčkách úžasné výkony, ale neví, že podvozek WRC nemá se sériovou verzí nic společného…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus