ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nové Dacie Duster
14. září 2021

Jedno z nejoblíbenějších SUV na evropském i českém trhu prošlo v roce 2021 faceliftem. Ten nepřinesl mnoho viditelných změn, ale pod přední kapotou se usídlil nový benzinový motor. Navíc spojený s automatickou převodovkou. Z Dusteru se tak stalo velmi pohodlné auto.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Dacia Duster se nabízí s přeplňovanými tříválci TCe 90 a TCe 100 LPG s nepřímým vstřikováním. Novinkou po faceliftu je čtyřválec s přímým vstřikem TCe 130 a TCe 150, který lze poprvé spárovat s automatickou dvouspojkovou převodovkou EDC. Diesel zastupuje čtyřválec Blue dCi 115. Pohon všech kol je k dispozici pro motor TCe 150 a Blue dCi 115. Vždy je ale nutné ho spojit s manuální převodovkou.

reklama

1.0 TCe

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/96 kW

Tento motor nebyl dosud testován.

1.3 TCe/110 kW EDC

Benzinový čtyřválce TCe 150, který se kombinuje s dvouspojkovou automatickou převodovkou se šesti stupni, je ideální volbou pro ty, kteří si chtějí za volantem odpočinout. Motor o výkonu 110 kW a točivém momentu 250 Nm je velmi tichý. Skrývá tím vlastně fakt, že jde o jedinou verzi Dusteru, která dokáže zrychlit z nuly na 100 km/h pod 10 sekund. A to se počítá při předjíždění.

Kombinace pohonné jednotky s automatem je povedená. Fakt, že konečně můžete zapomenout na řazení, posouvá cestování s Dusterem do úplně nové úrovně. A to se spotřebou, která se téměř vyrovná manuálním verzím. Udává se 6,2 litru, my jezdili za 7,6 l, ale příliš krátký okruh, aby z něj šlo něco vyvozovat. S tímto modelem jsme totiž jezdili na mezinárodní prezentaci v okolí Paříže.

Je nicméně fakt, že zákazníci Dacie jsou svým způsobem konzervativní. To ukázaly jejich obavy po vyřazení staré atmosférické jedna-šestky. Přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikem a ještě ke všemu s automatem by v nich mohl vyvolávat rovněž obavy. To by ale bylo škoda. Jde o opravdu povedený motor, který posouvá jízdu s Dusterem na novou úroveň.

1.3 TCe/110 kW 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TCe LPG - benzín

Tento motor nebyl dosud testován.

1.0 TCe LPG - plyn

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Blue dCi

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Blue dCi 4x4

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Vůbec poprvé jsme měli možnost vyzkoušet Dacii Duster s automatickou převodovkou. Je sice jen šestirychlostní, což už dne není standard, ale musíme uznat, že bohatě stačí. Dvouspojka si skvěle rozumí s benzinovým motorem, neškube. Nabízí možnost sekvence, ale tu jsme nevyužili. Stačí tak dát D a jet. Z Dusteru je rázem pohodlné auto.

Řízení

V této oblasti se udála ještě větší mezigenerační změna. Duster už totiž nemá hydraulický posilovač jako dříve, nahradil ho elektrický. Má to výhodu v tom, že řízení nevyžaduje tolik síly, ovládá se lehce a snadno. Má také variabilní posilovač, takže při nižších rychlostech, třeba při parkování, není potřeba s ním tolik kroutit.

 

Pocit z řízení zejména na silnici se výrazně zlepšil, Duster se řídí dobře, snadno, přesně. Už nepůsobí jako levné pracovní auto nejen na pohled, ale také za volantem. Už se nemusíte prát s rázy do volantu od předních kol.

Brzdy

Brzdy mají normální účinek a ovládají se snadno, chod pedálu není ani zbytečně tuhý, ani necitelně lehký.

Podvozek

Podvozek zůstal stejný jako u předchozí generace i před facelitem, nic se neměnilo. Jen karoserie dostala na některých místech lepší výztuhy a nepatrně se prý ladilo odpružení.

Nová Dacia Duster má ale především výrazně lepší odhlučnění, ke kterému si dopomohla nejen zmíněným vyztužením, ale také materiály, které absorbují hluk, případně materiály, které ho umí snižovat. Duster také dostal silnější skla u přední řady sedadel.

Jsou to sice drobnosti, ale do výsledného pocitu z jízdy se podle kolegyně Evy, která auta s pohonem přední nápravy testovala na mezinárodní prezentaci, promítly. Duster je podle ní komfortnější než dřív. Tišší, a přitom pořád pohodlný, a to zejména s benzinovým motorem, který autu dovoluje měkčí naladění odpružení.

Zejména na rozbitějších cestách se podle ní auto projevuje velmi komfortně a schopně. Ne nadarmo je Duster oblíbený v zemích kde je potřeba jezdit i po nezpevněných cestách. Ty navíc hravě zvládne i verze s pohonem pouze přední nápravy. A proto je Duster také volbou českých chalupářů.

Ze zkušeností s předchozí generací víme, jak náročný terén dokáže Duster zvládat. My jsme si během prvních jízd vyzkoušeli neuvěřitelné boční náklony 30 stupňů, které z auta vypadají hodně strašidelně.
Také jsme zkusili ostrý sjezd.
A nebo křížení náprav. Dacia Duster s pohonem všech kol opravdu v terénu funguje. Díky tomu je toto SUV opravdu všestranným vozem.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus