ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nové Dacie Duster
14. září 2021

Jedno z nejoblíbenějších SUV na evropském i českém trhu prošlo v roce 2021 faceliftem. Ten nepřinesl mnoho viditelných změn, ale pod přední kapotou se usídlil nový benzinový motor. Navíc spojený s automatickou převodovkou. Z Dusteru se tak stalo velmi pohodlné auto.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Za volantem Dacie Duster sedíte podobně jako v případě ostatních SUV kompaktní velikosti. Máte dobrý pocit z vyššího rozhledu. Šikmo vpřed se kouká dobře, vzadu je trochu více plastů, ale není to nic problematického.
Volant je stejný jako před faceliftem. Je dobře, že Dacia v této generaci už zahodila ovládání tempomatu mimo něj a umístila ho na jeho levé rameno.
Přístrojový štít pořád působí velmi lacině. Je stejný pro naftu i benzin a tak nepoznáte rozdíl díky otáčkoměru. Auto je vybaveno palubním počítačem se slušnou porcí informací, mezi kterými překlikáváte tlačítkem.
Ve verzi na LPG dostanete jednoduché tlačítko na přepínání paliva vlevo pod volantem. Palubní počítač umí naráz zobrazit zbývající palivo v obou nádržích.
Novinkou je zábavní systém Media Displej. Ten je k dispozici od výbavy Comfort a ve verzi Prestige je doplněn o solidní navigaci. Úhlopříčka 8“ je ale měřena přes celou obrazovku, tedy i přes neaktivní část s tlačítky a rámeček.
Ve verzi s pohonem všech kol má nově řidiči k dispozici zobrazení pro jízdu v terénu.
Pozor na klimatizaci. Ta je součástí až výbavy Comfort. V Prestige je automatická. Ve verzi Essential se za ni připlácí 15 tisíc korun a v základu naprosto chybí a ani za ni nelze připlatit. Panel známe z Renaultů.
Novinkou jsou dva USB konektory pěkně v přihrádce, takže dobře při ruce.
S faceliftem Dacia obvykle mění styl čalounění, to platí i pro nový Duster. Sedadla ale zůstala stejná, bohužel. Mají slabé boční vedení a velmi krátký sedák. Bez větší opory stehen bude vyšší postavy dlouhá jízda trápit. Nová hlavová opěrka pochází ze Sandera.

reklama

Kabina a kufr

sedadla předníkufr základní
kufr maximální

Dacia Duster se proti předchozí generaci natáhla o více než dva centimetry, což ale stále znamená, že ji najdeme mezi menšími rodinnými SUV. Jde však pouze o designovou změnu. Parametry interiéru zůstaly proti první generaci podle našich měření téměř nezměněné.

Dacia Duster převeze pohodlně pět dospělých. Nesmějí mít ale moc dlouhé nohy. Potěšující zpráva ze zadních sedadel zní: díky velkoryse řešenému prostřednímu místu se sem vejdou tři dospělí. Limitem pro ně nebude místo nad hlavou, kde patří dacia ke špičce kompaktních SUV, ale na kolena. Kvůli výše položeným zadním sedadlům jsem totiž v podélném směru na straně spolujezdce naměřil jednu z nejhorších hodnot mezi všemi konkurenty. Výrazně lepší jsou z tohoto pohledu i některá miniauta. V praxi to ale neznamená nic strašnějšího, než že problémy začnou až v okamžiku, kdy si za sebe budou chtít sednout lidé vyšší než 180 cm.

Šířkou vzadu je na tom Duster mezi rodinnými SUV lehce pod průměrem, ale i tři plnoštíhlí by se vejít měli. V nejhorším se budou trochu tulit. Délka opěradel i sedáků patří i vzadu mezi nejmenší. Znamená to horší oporu pro stehna hlavně dlouhonohých cestujících, drobný nekomfort jsem cítil i já se svými 174 cm. Variabilita interiéru je slabší než u většiny konkurentů. Nepočítejte s možností posuvu zadních sedadel nebo polohování jejich opěradel. V základním provedení není zadní lavice ani dělená.

Co se prostoru v kufru týká, nezměnilo se nic. Najdeme tu zásadní rozdíl mezi Dusterem 4x2 a 4x4. Předokolka ho má mnohem hlubší a tím pádem objemnější než verze s pohonem všech kol. Podle oficiálních čísel sice nabízí Duster 4x2 445 l (v minulé generaci se udávalo 475 l) a Duster 4x4 411 l (dříve 408 l), takže rozdíl by měl být podstatně menší, ale podle našich měření jde jen o kouzlení s čísly a normami. Ve skutečnosti se nic nezměnilo.

Kufr Dusteru s pohonem všech kol se řadí v kategorii kompaktních SUV k nejmenším. Rozdíl spočívá v hloubce, podlaha Dusteru 4x4 je výš než u Dusteru 4x2. Délkou patří i verze s pohonem všech kol k nejlepším a šířkou mezi průměr.

Praktické detaily v kufru Dusteru druhé generace chybí stejně jako dříve, velké háčky na tašky Duster v kufru nemá.

Jedinou drobností je zásuvka na 12V, ale v prostoru nad krytem kufru. Vychytávky lze pořídit z nabídky příslušenství. Například ochrannou plachtu, kterou lze zakrýt hranu nárazníku a beze strachu nakládat různé předměty nebo vybídnout psa, aby do kufru naskočil. Nárazník se díky tomu nepoškrábe.

Daní za lepší hloubku verze s pohonem přední nápravy je výrazný schod mezi podlahou a nepříjemně vysoko položenou nákladovou hranou. Líbí se nám ale, že sedadla lze snadno sklápět touto páčkou. Bohužel ale jen ze strany dveří, zezadu na ni nedosáhnete.

Už u první generace Dusteru jsme chválili, že se páté dveře vyklápějí vysoko. Ani člověk s výškou 190 cm se při nakládání neuhodí do hlavy. Druhá generace je na tom v tomto ohledu stejně.

Ve verzi na LPG je pod podlahou nádrž. Ta je nově zvětšená na téměř 50 litrů.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Dacia Duster se nabízí s přeplňovanými tříválci TCe 90 a TCe 100 LPG s nepřímým vstřikováním. Novinkou po faceliftu je čtyřválec s přímým vstřikem TCe 130 a TCe 150, který lze poprvé spárovat s auto…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus