ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Honda Jazz
22. října 2020

Oblíbená Honda Jazz dorazila na český trh již ve čtvrté generaci. Nově je dostupná ve dvou karosářských provedeních. Buď jako konvenční pětidvéřový hatchback, nebo jako městský crossover (malý hatchback s terénními prvky) Crosstar. Prodává se výhradně s hybridní pohonnou jednotkou e:HEV a bezestupňovou převodovkou e-CVT.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Nová Honda Jazz i Jazz Crosstar se na českém trhu prodávají výhradně s hybridní pohonnou jednotkou označovanou jako e:HEV. Hybná síla je pak za pomoci jednostupňové převodovky e-CVT přenášena na přední kola. Více se o této zajímavé motorizaci dočtete níže.

reklama

1.5 e:HEV e-CVT

Jak jsme již zmiňovali, nová Honda Jazz je osazena výhradně elektrifikovaným pohonem. Jedná se o zcela nové hybridní ústrojí, jenž se poprvé objevuje právě u malého městského hatchbacku. Kombinuje dva elektromotory, benzinový čtyřválec i-VTEC o objemu 1,5 litru, lithium-iontový akumulátor a novou inovativní převodovku e-CVT. Pohonná jednotka e:HEV disponuje výkonem 80 kW (109 koní) a točivým momentem 253 N.m. Díky těmto hodnotám umí nový Jazz akcelerovat z nuly na 100 km/h za 9,4 vteřiny. Maximální rychlost pak byla stanovena na 175 km/h.

Vůz by měl dle výrobce konzumovat 3,6 l/100 km benzinu v kombinovaném provozu podle reálné normy WLTP. Hybridní ústrojí pracuje ve třech různých jízdních režimech, které systém automaticky v závislosti na různých podmínkách přepíná. V módu jízdy na hybridní pohon lze přebytečnou energii ze zážehového motoru odklonit zpět přes generátor a dobíjet s ní akumulátor. Elektrický pohon se zapojuje rovněž při zpomalování vozidla, čímž se získává energie k dobití akumulátoru prostřednictvím rekuperačního brzdění.

Přepínání mezi třemi režimy jízdy cestující nezaregistrují. Konstruktéři modelu Honda Jazz věnovali značné úsilí minimalizaci prodlev během přechodů mezi režimy. Vysokorychlostní elektromotory vyvinuli technici společnosti Honda tak, aby byly co nejlehčí, nejkompaktnější a nejúčinnější, přičemž hnací elektromotor dosahuje otáček až 13 300 ot./min. Při nulových otáčkách je zajištěn maximální točivý moment, což přispívá k výraznému zrychlení při nízkých rychlostech.

Pokud to shrneme, elektrifikovaný pohon nové Hondy Jazz je asi tím vůbec nejpokročilejším na našem trhu. Chlubí se poměrně slušnou dynamikou, ekologičností i úsporností. Na druhou stranu občas nás trápil jeho nekultivovaný chod.  

Řazení

K řazení slouží jednostupňová takzvaná planetová e-CVT převodovka, která se ovládá pákou pouze na středovém panelu, páčky pod volantem nemá. Její chování je typické, při akceleraci nechává motor až příliš vytočit a vůz pak hlučí. Při klidné jízdě ale funguje dobře. Pod písmenem B se ukrývá jediná úroveň rekuperace, neboli brzdění, při kterém dochází k přeměně kinetické energie na elektřinu. To nám připadá málo. Některé konkurenční hybridy mají i tři.

Řízení

Nová Honda Jazz disponuje velmi pohodlným, ale přitom sportovním řízením. Nabídne příjemnou práci s volantem jak při manévrování ve stísněných prostorách, tak při rychlejší jízdě v zatáčkách nebo na dálnici.

Brzdy

Účinnou brzdnou sílu zajišťují kotoučové brzdy na obou nápravách. Přední náprava je opatřena kotouči s vnitřním chlazením o průměru 262 mm a zadní náprava plnými kotouči o průměru 239 mm. K elektronickým brzdovým systémům patří: stabilizační systém vozidla, brzdový asistent, asistent rozjezdu do kopce a automatické přidržení brzd.  

Podvozek

Podvozek skvěle žehlil větší i menší městské nerovnosti. Při vyšších rychlostech bylo auto stabilní a jisté. Ani na dálnicích jsme neměli pocit, že bychom ztráceli nad vozem kontrolu. Do kabiny neprochází takřka žádné vibrace, rány ani nepříjemný hluk.

Ve chvíli, kdy jsme vyjeli mimo město na nevyzpytatelné okresky zkusili jsme, co nový Jazz dokáže. V prudkých zatáčkách skvěle držel stopu a nechtěl se odlepit od asfaltu. Jakmile jsme však do zatáčky přidali více plynu stal se vůz nedotáčivým. 

Největší slabinu při sportovní jízdě vidíme v brzdách, které vadnou již po pár tvrdších sešlápnutích. Pokud to ale celé shrneme, působila na nás Honda Jazz jízdně komfortním a dokonce trochu sportovním dojmem. Myslíme si, že jízdní vlastnosti, technologické vychytávky a hybridní pohonné ústrojí budou tím největším lákadlem pro potencionálního zákazníka.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus