ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test: Mazda MX-30 zaujme i odpůrce elektromobility
21. května 2021

Elektrifikace hýbe světem a ani Mazda nechtěla zůstat pozadu. Automobilka, zakládající si na tradicích, se tak řadí k dalším značkám, které podlehly novému módnímu trendu, a světlo světa tak mohlo spatřit nový model MX-30.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Elektrifikace hýbe světem a ani Mazda nechtěla zůstat pozadu. Automobilka, zakládající si na tradicích, se tak řadí k dalším značkám, které podlehly novému módnímu trendu, a světlo světa tak mohlo spatřit nový model MX-30.

Když jsme přemýšleli nad tím, jak popsat novou Mazdu, vystihlo to jedno jediné slovo - harmonie. Ta prostupuje skrz na skrz celým modelem, od designu exteriéru a interiéru přes podvozek až po samotné řízení vozu.

Japonská firma vždy sázela na sladěnost a ve většině svých modelech se jí to i daří, ani u svého elektromobilu neuhnula od svých zvyklostí a přenesla to, co u konvenčních vozů funguje, a tím jsou především skvělé jízdní vlastnosti.

Bateriemi poháněná auta mají obvykle vyšší pořizovací cenu a ani zde to není výjimkou. Klientela se tak omezuje na dobře situované páry a menší rodiny, kde by elektrický vůz plnil funkci přibližovadla, či jako prostředek pro převoz do blízkého zaměstnání a na nákupy.

Vyrábí se v Japonské Hirošimě a na českém trhu se nová MX-30 poprvé představila v polovině roku 2020.

Design

¾ zepředu dopravabok dopravazáď čistá¾ zezadu dolevapříď čistá

Velmi silnou stránkou nového modelu je bezpochyby vzhled. I když jde o disciplínu ryze subjektivní, nelze upřít designérům to, že zde odvedli velmi dobrou práci, když skloubili čisté linie a jednoduchost tak, aby vůz nesl nejen odkaz japonské automobilky, ale zároveň působil elegantně a moderně. Na první pohled se ani nezdá, že jde o elektromobil.

Kde někteří chybují, Japonci bodovali. Každá strana ladně navazuje na druhou a žádný z elementů nepůsobí tak, že tam nepatří – harmonie. Nic na tom nemění dodatečné oplastování, zdůrazňující terénní rysy.

Při pohledu zepředu zaujmou zapuštěné full LED světlomety, dostupné již v základní výbavě. Propůjčují vozu agresivní vzhled, který spolu s oblými tvary působí dospěle.

Zadní světlomety naopak vystupují z výřezu a kontrastují tak s přídí.

Z boku je vidět, jak se záď mírně svažuje, což i zvýrazňuje třítónové lakování jaké je například v limitované výbavě Edition 100 na počest stého výročí značky. Povšimněte si decentního lesklého štítku s nápisem Mazda, oddělujícího střechu a zadní blatník.

Určitě vám neušlo, že chybí kliky pro cestující vzadu. Nejsou ukryté. Mazda použila nový styl zadních dveří, který jste mohli vidět například u prvního elektrického vozu bavorské automobilky. Neotevírají se klasicky směrem dopředu, ale právě směrem k zadní části vozu, čímž vzniká velký vstupní prostor.

Zda jde o prvek praktický, lze polemizovat. Při parkování příčně vzniká neprostupný prostor, pokud vedle vás někdo parkuje. To může být trochu nekomfortní pro maminky s dětmi. Aby mohly svého potomka odepnout a dát do kočárku, musí ho nejprve vzít do náruče, zavřít zadní dveře a pak teprve uložit do připraveného kočárku. Další nevýhodou je, že cestující vzadu se ven nedostanou do chvíle, dokud se neotevřou přední dveře.

Tím volně přecházíme ve výhody. Cestující vzadu, hlavně děti, se ze zadních míst nedostanou dříve, než někdo neuvolní dveře vpředu, a tak se vyvarujete tomu, že se dostanou do nebezpečné situace. Navíc jsou zadní dveře velmi krátké, a proto nehrozí, že praští vedle stojící vůz. Největší výhodou je široký přístup právě pro manipulaci s dětskou sedačkou.

Velikost obutí je u všech výbav stejná, dokonce i textura zůstává a jediné, co se mění, je barva. Jde o 18“ kola z lehké slitiny s rozměry 215/55. U verze Edition 100 je střed kola zdoben odlišným logem.

Interiér se nese ve stejném duchu jako vnější vzhled a odráží jednoduchost a eleganci. Pojďme se tedy podívat, jak to vypadá za volantem a kolik místa je v zavazadlovém prostoru.

Pokračovat na další kapitolu
Řidičova zóna
Vnitřek vozu je příjemně vzdušný a velmi decentní. Řidiče tak při jízdě nic nerozptyluje, všechny ovládací prvky jsou na dosah ruky intuitivně rozmístěné a veškeré potřebné informace můžete sledovat…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus