ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Peugeotu 5008
16. února 2017

První generace Peugeotu 5008 se začala prodávat v roce 2010 a jednalo se o typické kompaktní MPV. Měla lehce krabicovité tvary, slušně prostornou kabinu, pět plnohodnotných míst plus dvě provizorvní ve třetí řadě za příplatek. Konkurovala jiným empévéčkům, tedy například Citroënu C4 Picasso nebo Renaultu Scénic.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

V kabině nezůstal kámen na kameni. Řdiče zcela obklopují ovládací prvky, postavili pro něj téměř oddělený prostor od zbytku posádky. V tom se velmi podobá menší 3008 a navíc má maličký volant typický pro modely 208, 2008 a 3008.

Na zmíněný malý volant od Peugeotu, který má vůbec nejmenší průměr věnce na trhu, je potřeba si zvyknout, zvlášť když mluvíme o SUV. Ale budiž, stačí pár desítek kilometrů a také správné nastavení. Musíte si posunout volant směrem více do klína.

Z volantu se ovládá audiosoustava a telefon přes bluetooth handsfree.

Novinkou je digitální přístrojový štít. Díky němu lze nastavovat různé režimy zobrazení a samozřejmě si nechat projektovat i navigaci. K digitálním přístrojům se teď uchyluje většina značek a virtuální kokpit má také například Audi. Plně digitální přístrojový štít je součástí základní výbavy nového Peugeotu 5008. Dodává autu šmrnc a dokáže ukázat opravdu hodně informací. Někdy se nám ale zdálo, že chce za každou cenu působit na efekt.

Lze jej různě modifikovat, například základní přístroje posunout do strany, aby byl prostor pro zobrazení navigace.

Na předních místech, zejména pak na straně řidiče, se sedí vysoko a se slušným výhledem do všech stran. To je přesně to, co milovníci kategorie SUV ocení.

Trochu se mi zdá, že výhled dozadu do stran není nejlepší, ale řidiči pomohou velká zpětná zrcátka.

Vyzkoušeli jsme dvě verze modelu, jedna Allure a druhá GT Line, rozdíl byl i v čalounění sedadel, v prvním případě byly látkové a v druhém kožené prošívané. V obou případech mě překvapilo, jak moc jsou opěradla vzpřímená, až má člověk pocit, že ho nutí sedět jako podle pravítka. Boční vedení sedáku je slušné, ale opěradlo téměř žádné nemá, a tak se v zatáčkách můžete cítit trochu nejistě a bez podepření.

Kabina je vpředu celkem prostorná, ačkol na můj vkus je středový tunel poměrne masivní.

I první 5008 měla speciální tlačítka na středovém panelu, novinka nejvíc připomíná klávesy od piana. Tlačítky se ovládají různé funkce od navigace až po zábavní systém, vpravo zbylo místo pro výstražná světla. Dole jsou pak základní volby pro klimatizaci. Je dobře, že na rozdíl od modelu 308 není nutné právě třeba klimatizaci nebo audiosoustavu ovládat pouze z dotekového displeje.

Dotykový displej (minulá generace jej neměla) je dobře čitelný a dostatečně velký. Jak vypadá displej u základní verze zatím nevíme, tu jsme neměli možnost testovat. Barevný displej má slušné rozlišení. Na dotyk reaguje poněkud pomaleji než u některých konkurentů. Občas se můžete ztratit v docela složité nabídce, třeba při ovládání médií. Jinak nám obrazovka svým tvarem a polohou na desce připomíná některé displeje použité na palubě BMW. Potěší, že se nachází ve výšce očí, řidič nemusí při jejím sledování klopit zrak.

Peugeot 5008 stejně jako menší 3008 umí měnit i barvu podsvícení a také má speciální parfém, který kabinu provoní. Je to poněkud intenzivní odér a stačí chvilka, aby zaplnil celou kabinu.

Ještě je potřeba se zastavit u nového voliče automatické převodovky. Protože jsme zatím neměli možnost vyzkoušet model s manuálem, nemůžeme hodnotit ten, avšak automat má velmi netradiční volič. Jeho odvážný tvar však celkově ladí s lehce avandgardní kabinou.

Je tu také podstatně více místa na drobnosti, než tomu bývalo u francouzských aut dříve. Dají se sem odložit dva kelímky s kávou, za voličem převodovky je navíc prostor na mobil, který lze navíc bezdrátově nabíjet, zamozřejmě jde ale o příplatkovou položku. Poměrne velká je i schránka pod loketní opěrkou, která se neodklápí celá nahoru, je rozdělená podélně.

 

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální
sedadla třetí řadakufr za třetí řadou sedadel

Je velmi dobře, že navzdory přechodu od třídy MPV k SUV si Peugeot 5008 ponechal spoustu vlastností, pro které je stále důvod mít rodinné auto typu MPV rád.

Druhou řadu tvoří tři samostatná sedadla, která nabízejí prakticky vše, co se od rodinného auta očekává. Samozřejmě v duchu stále rozšířenější filozofie "vše s sebou", která předem vylučuje vyjímání sedadel z auta. To může být problém při převážení vyšších věcí typu nerozmontovaných jízdních kol.

Jenže sedadla zajíždějí do podlahy a skládají se do tak úzké placky, že hloubka není o moc menší než u aut, kde sedadla mohou ven. Výhodou systému "vše s sebou" je snadná manipulace a téměř bleskové přizpůsobení auta rychle se měnícím požadavkům. Na rozdíl od vynášení těžkých sedadel tady vše zvládnou i dámy.

Velmi praktické jsou desky, které po sklopení opěradel skryjí prohlubeň. Jsou k zadním opěradlům přichyceny pomocí magnetů. Nepraktický je naopak fakt, že podlaha není úplně rovná, jsou zde malé nerovnosti způsobené například těmito deskami.

Všechna tři sedadla se dají v širokém rozsahu podélně posouvat. Sklon jejich opěradla lze nastavit v různých polohách. Všechny akce se dějí pomocí táhel, madel a poutek bez použití velké síly a i podprůměrně šikovní a vynalézaví jedinci by je měli zvládnout metodou pokus a omyl bez návodu k použití.

To nejlepší na 5008 je samozřejmě hlavně to, že sedadla druhé řady umožní relativně pohodlné cestování třem dospělým osobám. Vzhledem k tomu, že jsou všechna tři sedadla totožná, výrazně lepší komfort uprostřed ve srovnání s klasickou lavicí dělenou v poměru 40:20:40 nutně znamená drobné kompromisy na krajích. Menší rozměry ale vynahradí příjemné tvarování sedadel a zejména výrazný nadprůměr místa ve všech směrech. Zejména v tom podélném je díky praktickému tvarování přední desky Peugeot 5008 mezi konkurenty opravdu na špičce. Má totiž delší rozvor než Škoda Kodiaq nebo Nissan X-Trail.

Nad hlavou je místa na zadních sedadlech pro osoby vysoké přibližně 185 cm tak akorát. Těm vyhoví i vysoko výsuvné opěrky hlavy.

Šířka v loktech je ve druhé řadě též vynikající.

Ve všech výbavách jsou také k dispozici stolečky jako v letadlech.

Zatímco dříve byla u 5008 sedadla ve třetí řadě za příplatek, nově je v Česku už v základu pětimístná konfigurace.

Instalaci každého ze dvou zadních sedadel třetí řady lze provést jedním tahem bez použití větší síly. Stačí odhrnout třídílnou krycí podlážku a zatáhnout za poutko.

Místo pro zavazadla za třetí řadou sedadel sice není bůhvíjaké, ale na rozdíl od některých mnohem delších sedmimístných aut existuje.

Krajní sedadla druhé řady lze jedním tahem vpřed posunout, aby posádka mohla nastoupit do druhé řady. Vchod sice není zrovna nejprostornější, a proto to skutečně nejsou místa pro osoby s omezenějším pohybovým ústrojím, ale od tohoto typu aut ani nikdo nečeká, že zadní místa jsou plnohodnotná.

A jak se ve třetí řadě vlastně sedí? Samozřejmě, že pokud jsou sedadla druhé řady posunuta úplně dozadu, najdou zde kvůli nedostatku místa na nohy životní prostor pouze děti. Stačí ale sedadlo před nimi posunout dopředu a do vyvýšené polohy a hned se dozadu vejde i dospělý. Díky nadbytku podélného místa vpředu se nemusejí ti před ním příliš uskromnit. Sedla jsem si na pravé straně ve všech třech řadách "za sebe" bez potíží.

Dospělému může ve třetí řadě trochu vadit blízkost podlahy a tudíž nutnost mít skrčená kolena. Dostatek podélného místa ale umožňuje trochu se v sedadle sesunout. Já s výškou 169 cm měla nad hlavou ještě minimálně 5 cm místa.

Rozměry sedaček jsou ještě menší než ve druhé řadě, ale děti to tu vydrží. Pochvalu zaslouží opěrky hlavy výsuvné až ke stropu. Navíc Kodiaq na tom není o moc lépe.

Nejvíce však oceňujeme, že zadní sedadla lze z auta velmi pohodlně vyjmout. Jde to skutečně snadno a trvá to jen pár sekund, složená sedadla jsou navíc tenká a skutečně to zvládne i žena. Podlážka v kufru sice vyndat nejde, ale dobrým detailem je plastová lišta, kterou po vyjmutí sedadel ve třetí řadě zacvaknete tak, aby podlážka nepropadávala.

Jediné, co mě v něm opravdu štvalo, byla manipulace s roletou. Její vyjímání a zpětné zasazování není na rozdíl od akcí se sedadly tak jednoduché. Vadí mi, že nejde zastrčit pod podlahu kufru, což bych považovala za praktický detail. Když však vezete sedm osob, můžete roletu docela dobře uklidit zacvaknutím za zadní opěradla.

Na 5008 se mi líbí nízko položený práh v kufru, je tedy pohodlnější sem nakládat třeba kočárek, určitě by to ocenili i pejskaři. Kufr má praktický tvar a je i široký, chybí tu ale háčky na tašky.

Peugeot se chlubí, že kufr 5008 je prostornější než v Kodiaqu. Maximální objem se samozřejmě počítá ale v případě, že jsou sedadla ve druhé řadě odsunuta zcela dopředu, a v tu chvíli by si na ně nikdo nesedl, snad jedině válečný veterán bez končetin. Počítá se i prostor pod podlahou. A Peugeot 5008 má sice rezervní kolo, nenachází se však pod posladou kufru, ale pod podvozkem.

Ještě bych se ráda zastavila u otevírání a zavírání kufru nohou, kterou máte mávnout ve zduchu pod zadním nárazníkem. Zhruba ve třech případech z pěti to nefungovalo. U Škody se mi to ale stává také.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Peugeot 5008 se nabízí s celkem šesti motorizacemi, z nichž dvě jsou benzinové a čtyři dieselové. Všechny jsou přeplňované, tedy s turbem. Novinkou je zážehový tříválec 1.2 PureTech o výkonu …
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus