ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Renaultu Zoe
7. dubna 2019

Renault Zoe je stoprocentní elektromobil, nevyrábí se v žádné variantě s klasickým spalovacím pohonem.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Renault Zoe se v době vydání testu, tedy začátkem dubna 2019 nabízí ve dvou výkonnostních variantách. V obou případech jde o elektromotory. Slabší verze označovaná R90 (podle počtu koní) dosahuje maximálního výkonu 68 kW, silnější R110 vyvine až 80 kW.

V rámci malých hatchbacků jde o běžné hodnoty, ale mezi elektromobily o jedno z nejslabších aut. Tomu odpovídá i zrychlení z místa na stovku. Silnější varianta to zvládá za 11,4 s, slabší za 13,2 s. To už je louda i v porovnání s vozy s klasickým pohonem. Obě verze přitom dosahují maximální rychlosti 135 km/h.

Světoborná není ani průměrná laboratorní spotřeba, která se pohybuje mezi 16,3 a 17,5 kWh na 100 kilometrů. Existuje řada větších a výkonnějších elektromobilů s nižší konzumací elektřiny.

Díky kapacitě baterií 41 kWh se dojezd v případě dosahování průměrné spotřeby pohybuje kolem 250 kilometrů, ale výrobce udává až 300 kilometrů. 

Největší nevýhodou Renaultu Zoe je možnost nabíjení na rychlonabíječkách maximálně 22 kWh. Prázdnou baterii doplníte na 100 procent za 2 hodiny 40 minut. V domácích podmínkách to trvá patnáct hodin.

"Nádrž" najdete za velkým znakem automobilky na přídi Renaultu Zoe. Odklápí se tlačítkem z interiéru nebo na kartě, která u této automobilky tradičně nahrazuje klíček.

reklama

R90

Tento motor nebyl dosud testován.

R110

Silnější verze elektromotoru v Renaultu Zoe označovaná jako R110 má dostatečnou dynamiku pro městský provoz. Od semaforů dokáže vypálit rychlostí blesku a v prvních vteřinách drží krok i s mnohem silnějšími auty. Přibližně od 50 km/h dále už je ale zrychlení pozvolnější. Pokud navíc budete jezdit se zapnutým tlačítkem ECO, můžete počítat s celkově línějším projevem a maximální rychlostí pouze 96 km/h. To se ale dá změnit sešlápnutím "plynového" pedálu až na podlahu.

V běžném režimu činí maximální rychlost Renaultu Zoe 135 km/h. Možná vám to přijde málo, ale když budete sledovat rychle ubývající kapacitu akumulátorů, pochopíte, že je to až až. Na dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h střídané s osmdesátkami v omezeních totiž spotřeba energie dosahovala téměř 30 kWh za hodinu. A tím pádem by 41 kWh kapacity baterie nestačilo ani k překonání vzdálenosti mezi bezplatnými dobíječkami u Lidlu v Průhonicích a v Brně-Lískovci.

Elektromobil je zkrátka určený k jízdám po městě nebo běžných silnicích. Tam se mi lehkou nohou dařilo spotřebu srazit i pod 15 kWh na 100 km, což je méně než udává výrobce o odpovídá to ujetí přibližně 260 km na jedno nabití. Spotřeba se zkrátka dramaticky a mnohem více než u jiných automobilů liší podle způsobu a rychlosti jízdy.

Motor není při jízdě slyšet - tak jako u jiných elektroaut. Svou připravenost k pohybu a tedy jakousi formu "nastartování" Zoe prozrazuje zvukem, který se podobá kulise sci-fi filmů.

Řazení

Nic takového jako převodovka v Renaultu Zoe stejně jako v jiných elektromobilech neexistuje.

Voličem páky určujete, jestli jedete dopředu nebo couváte. Při režimu D, tedy jízdě dopředu auto po uvolnění akceleračního pedálu brzdí motorem a rekuperuje - tedy přeměňuje kinetickou energii na elektřinu, kterou ukládá do baterie. Na rozdíl od většiny jiných elektromobilů nemá Renault Zoe různé intenzity rekuperace, ale pouze jedinou. Brzdění motorem je v ní značné.

Pokud chcete plachtit, musíte zařadit polohu N, tedy neutrál. V zájmu optimální spotřeby to doporučujeme, v ideálním případě se zvlášť ve městě pravá ruka téměř nezastaví a neustále přepíná mezi polohami N a D podle aktuální situace.

Řízení

Líbilo se mi.

Objektivně sice není nejplynulejší a místy působí trochu gumově, ale má takový příjemný odpor, který dělá z projíždění zatáček zábavu. Jako stvořené do města.

Podvozek

Zkoušel jsem prostřední variantu z hlediska velikosti kol - šestnáctky s konvenčním rozměrem pneumatik 195/55 R16. Základ tvoří patnáctky, maximum sedmnáctky.

Jízdní vlastnosti Renaultu Zoe mne příjemně překvapily. Auto se prezentuje typickým francouzským komfortem, který je nejcitelnější na zpomalovacích prazích, které Zoe zdolává s ležérním pohupováním. Velmi zdatně si podvozek poradil i s podélnými spárami na některých úsecích v pravém pruhu D1, které jinak nadělají vrásky i sofistikovaným podvozkům luxusních vozů. Nejhůř dopadlo projíždění jednotlivých hlubokých výmolů, ale v porovnání s konkurencí to pořád bylo nadprůměrně dobré.

V zatáčkách se sice Renault Zoe hodně naklání, ale zároveň pěkně drží stopu a chová se čitelně a nezáludně. Jízda po městě i v serpentinách mě s ním vyloženě bavila.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus