ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Fabia Scout
8. června 2010

Vzhled terénního auta, ale technika klasického hatchbacku - to je Fabia Scout. Mimo asfalt ji proti běžnému provedení pouze o něco více chránění oplastování proti větvím, trnům a odletujícím kamínkům. Prostupnost terénem ale zůstává stejná.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Scout disponuje pouze moderními motory přeplňovanými turbem. Ty benzinové zastupuje přímovstřikový 1.2 TSI ve dvou výkonových verzích 63 a 77 kW. Výkonnější varianta může být spojena nejen s pětistupňovou manuální převodovkou, ale i sedmistupňovým automatem DSG. Diesely zastupuje motorizace 1.6 TDI v provedení 66 a 77 kW ve spojení s pětistupňovým manuálním řazením. Mezi konkurenty Scoutu jde spolu s CrossPolem o suverénně nejmodernější motorovou paletu, která se chlubí nadprůměrnou dynamikou a nízkou spotřebou.  

reklama

1.2 TSI/63 kW

Výrobce uvádí parametry motoru pro Fabii Scout stejné jako pro běžnou Fabii. To se mi ale nezdá. Už jen širší pneumatiky Scoutu musejí proti základní Fabii zvyšovat spotřebu. Také oplastování aerodynamice určitě nepřidá. Navíc všichni konkurenti mají s terénně vyhlížející karoserií o dost vyšší udávanou spotřebu než s tou základní. Když jsem vznesl na Škodovku dotaz, bylo mi řečeno, že se rozdíl ve spotřebě Scoutu a běžné Fabie vejde do tolerance, která umožňuje udávat stejné hodnoty pro obě varianty.

Praxe ale potvrdila moje domněnky. Na stejné trase, kde jsem měřil spotřebu klasické Fabie 1.2 TSI/63 kW (obuté do stejných kol a pneumatik jako Scout), konzumoval Scout v režimu 90 a 130 km/h shodně o 0,4 l naturalu na 100 km více. V prvním případě činila 5,4 l, v tom druhém 7,9 l. Otáčky přitom motor točil stejné jako u běžné Fabie - tedy přibližně 2200/min. při devadesátce a 3250/min. při dálničním maximu.

Na výrobcem udávanou spotřebu 5,2 l v kombinaci a 4,4 l mimo město jsem se neměl šanci dostat. V průměru jsem jezdil ve svižném tempu mezi šesti a sedmi litry. Při popojíždění po Praze po studeném startu se spotřeba vyšplhala až k 15 litrům.

Naopak plynulá cesta přes obec se zahřátým motorem může skončit spotřebou jen těsně nad čtyři litry. Motor totiž zvládá jízdu padesátkou i na pětku při cca 1000 otáčkách a nijak proti podtáčení neprotestuje. Každopádně spotřeba hodně záleží na stylu jízdy.

Kromě podle mne nesprávných údajů o spotřebě jsem ale pro tuhle novinku mezi škodováckými motory neměl křivého slova. Jízda s 1.2 TSI/63 kW, to je prostě paráda! Nevím, co chválit dřív. Je toho hodně: měkký a tichý běh čtyřválce, jeho nadprůměrná dynamika, vynikající pružnost, schopnost ochotně zrychlovat z každého spektra otáček...

Motor 1.2 TSI/63 kW je zkrátka pro Fabii Scout naprosto ideální motorizací, která ve většině parametrů překonává i objemnější konkurenci.

1.2 TSI/77 kW

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test Škody Yeti.

1.2 TSI/77 kW DSG

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test Škody Roomster Scout.

1.6 TDI/66 kW

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test Škody Roomster.

1.6 TDI/77 kW

Tento motor byl testován v jiném autě. Naleznete jej v článku Test Škody Fabia Combi.

Řazení

Přímo ve Scoutu jsem zatím zkoušel pouze motor 1.2 TSI, kde se pohybuje řadicí páka v pětistupňové kulise v tak akorát dlouhých drahách suverénně bez zadrhávání s dokonale nastaveným odporem a bez sebemenších vůlí v příčném směru. Prostě paráda!

U turbodieselů není důvod domnívat se, že to bude jinak než v ostatních fabiích. Tam mi připadá proti benzinovým verzím o dost zatuhlejší, což ale neznamená, že by se zhoršila přesnost. Stále jde mezi konkurenty o nadprůměr, jen tomu chybí radost.

Zkoušel jsem v běžné Fabii také automatickou převodovku DSG, která nezklamala, ale ani úplně nenadchla. Podrobnější dojmy objevíte přímo u testu motoru 1.2 TSI/77 kW DSG, na který najdete odkaz výše.

Řízení

Příjemně naladěné, citlivé, s dostatečnou zpětnou vazbou od kol. Ideální kompromis! Poslouží jak ke snadnému manévrování ve městě, tak k radosti ze svižné jízdy v zatáčkách i k sebevědomé dálniční jízdě. Ve zhoršeném terénu téměř nepřenáší rázy do rukou řidiče. Pochvala!

Brzdy

Brzdy Fabie už dávno nejsou tak liknavé, jak bývaly, a to se týká i Scoutu. Kromě poměrně razantního nástupu a slušné účinnosti potěší i výborná dávkovatelnost brzdné síly prostřednictvím pedálu.

Podvozek

Při testu Scoutu jsem si znovu ověřil, že ideální obutí pro Fabii představují šestnáctipalcová kola, která jsou zde ve standardu. Zajišťují nadprůměrně kvalitní jízdní vlastnosti v zatáčkách a přitom stále ještě, na rozdíl od sedmnáctek, poskytují velmi dobrý komfort při zdolávání nerovností.

Scout prokázal i na rozbité dlažbě a nezpevněných cestách tlumení a odhlučnění, za které by se nemusely stydět vozy o třídu výš. Auto se skvěle vyrovnalo i s hrbolatou dálnicí D11. Podvozek si se zvrásněným povrchem poradil bez vibrací a poskakování, auto reagovalo krátkými příjemně tuhými kmity.

Potěšila mne dobrá odolnost proti bočnímu větru, líbilo se mi také klidné chování auta při vysokých dálničních rychlostech.

Stabilizační systém ESP se nabízí pouze za příplatek. I bez něj se dá ale nedotáčivý smyk snadno korigovat volantem a plynovým pedálem.

Kdo se domnívá, že si v podobě Scouta pořídil terénní auto, ať se podívá na tento obrázek. Pokud se pustíte do náročnějšího terénu s většími hrboly a dírami, zničíte si fešné nárazníky a dost možná poškodíte auto zespodu. Prostupnost terénem není o nic lepší než u běžné Fabie.

Fabia Scout stejně jako třeba Roomster Scout nedisponují ani za příplatek pohonem všech kol.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus