ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Fabia Scout
8. června 2010

Vzhled terénního auta, ale technika klasického hatchbacku - to je Fabia Scout. Mimo asfalt ji proti běžnému provedení pouze o něco více chránění oplastování proti větvím, trnům a odletujícím kamínkům. Prostupnost terénem ale zůstává stejná.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Až na drobnosti zmíněné v oddílu Design a některé prvky výbavy navíc je stejná jako u Fabie Ambiente.

Fabia Scout nabízí řidiči z hlediska poměrů v kategorii malých vozů nadprůměr místa do výšky a podprůměr do šířky. I v nejnižší poloze se sedí výš než u většiny konkurentů. Díky tomu je z auta dobře vidět, na druhou stranu se ale musejí řidiči s kratšíma rukama trochu natahovat po řadicí páce – třeba pětka je pro některé ženy dost daleko a hluboko.

Potěší volant seřiditelný ve dvou osách v základní výbavě.

To je docela nezbytný prvek, protože v některých pozicích pravé koleno řidiče utlačuje masivní středový sloupek.

Přední sedadla považuji za jedna z nejlepších mezi malými auty. Ani tuhá ani měkká, dostatečně rozměrná i tvarovaná – tak to má být.

Ve Fabii Combi jsem zkoušel i příplatková s koženými bočnicemi a opěrkami (interiér Floss). Vypadají luxusně, ale velký rozdíl při jízdě jsem nevnímal.

Většina přístrojů a ovladačů se nachází tam, kde je člověk nejen u škodovky očekává.

Líbí se mi přehledná grafika ciferníků, z níž se dají dobře odečítat důležité hodnoty.

Dvě elegantní tlačítka slouží k nařizování hodin a nulování denního počítadla kilometrů. Velký displej Maxi DOT patří do příplatkové výbavy.

Palubní počítač (standard) se příjemně ovládá na konci masivní páčky stěračů s propracovaným popsáním funkcí.

Volant z Octavie mi přijde na malé auto zbytečně velký, i když u robustně vyhlížejícího Scoutu mi to vadí méně než u běžné Fabie. Příjemné obalení kůží je standardem u stupně výbavy Elegance.

Tříramenná varianta (za příplatek) mě vzhledem oslovila ještě méně. Jde ale jen o vizuální problém, při jízdě jsem si ho pochvaloval. Na rozdíl od čtyřramenného je standardně v kůži a má výraznější zarážky pro ruce. Tloušťka věnce v jejich okolí mi ale připadala až extrémní.

Přínosem rozhodně je možnost ovládání rádia na volantu jako u větších škodovek (byť pouze za příplatek stejně jako rádio samotné).

Když už jsme u audiosystémů, tak tady je jejich podoba.

Levnější se jmenuje Blues.

Dražší s větším displejem se nazývá Swing. Ani u jednoho z rádií jsem při jejich ovládání nezaznamenal žádný problém.

Luxusnější a výhradně příplatkový audiosystém Amundsen známý z Yetiho a Octavie zahrnuje i vestavěnou navigaci. Ta mi kdysi dělala trochu problémy zejména při zadávání cílů s háčky a čárkami ve jméně, ale už jsme se skamarádili.

K dispozici jsou dvě klimatizační jednotky.

Základní Climatic (standard) má trochu laciněji působící ovladače.

Lepší Climatronic (za příplatek) vypadá luxusně a tomu odpovídá i tlumený chod čudlíků.

Řízení tempomatu (standard) se odehrává na páčce blinkrů podobně jako u větších modelů značky Škoda, což považuji za optimální.

Jediným prohřeškem proti ergonomii, který jsem objevil, je umístění zámku dveří za řadicí pákou. Čekal bych ho jako třeba u Octavie někde poblíž kliky. Zato tlačítka vyhřívání sedadel (za příplatek) jsou umístěna na rozdíl od mnoha konkurentů v zorném poli řidiče, nikoli ukrytá pod sedadly.

Schránky v předních dveřích pojmou i plastovou láhev s objemem 1,5 l, autoatlas nebo časopis podrží šikovná gumička.

Na nedostatek praktických odkládacích koutů nejrůznějších tvarů a velikosti si řidič ani spolujezdec rozhodně nemohou stěžovat.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Také v zadní části Scoutu se proti běžné Fabii mění jen detaily. Díky větším kolům leží o pár centimetrů výš nákladová hrana do kufru a o něco výše se vyklápějí páté dveře. Standardně výškově stavitelné sedadlo spolujezdce umožňuje převážet v autě o něco delší náklady typu koberce.

Scout nabízí mezi konkurenty nejužší, ale také nejdelší interiér. Výškou na zadních sedadlech se řadí hned za Fusion Calero a disponuje také nadprůměrně velkým kufrem.

Výšku a délku si budou pochvalovat dlouháni. Podélné místo měřené naší metodikou je ve Fabii lepší než ve spoustě aut nacházejících se o dvě automobilové třídy výš a prakticky se rovná Octavii. Zčásti je to také zásluha chytře vykousnuté přední desky před spolujezdcem.

Čahouni se nemusejí bát ani o účes. Střecha se od opěrek hlavy směrem dopředu přibližně o pět centimetrů zvyšuje, takže v nouzi mohou dlouháni sedět méně opření a více vzpřímení, aby si hlavy nebrousili o strop.

V praxi jsem viděl za sebou ve Fabii sedět dva muže vysoké 190 cm bez toho, aniž by je něco tlačilo. To je na malé auto nevídaný výkon.

Zato ta šířka. Budoucí majitelé se musejí smířit s tím, že mají prakticky čtyřmístné auto. O tom, že je prostřední místo vzadu jen nouzové, vypovídá i nízko vytažitelná opěrka hlavy, která se i mě při 174 cm výšky zarývala pouze do týla. Sem si mohou tak jako u všech novějších škodovek sednout nanejvýš děti, tři středně rostlí dospělí by se stejně na šířku nevešli.

Když už jsme u opěrek hlavy – u málokteré fabie, Scouta nevyjímaje, jdou vytahovat lehce. Většinou při téhle činnosti nesmyslně vynakládám stejné množství energie jako v posilovně.

Podobně jako vpředu potěší i ve druhé řadě dostatek odkládacích prostor.

Zadní lavice dělená v poměru 60:40 nabízí slušnou variabilitu.

Sedáky obou částí lze překlopit na opěradla zadních sedadel.

Nebo úplně vyjmout.

Na jejich místa se překlopí opěradla a vytvoří tak nepříliš skloněnou plochu, která rozšiřuje prostor pro zavazadla. Mezi podlahou kufru a ní vzniká schod.

Kufr samotný patří mezi malými hatchbacky k nejobjemnějším a nejpraktičtějším. Zaostává pouze šířkou, kterou navíc poblíž zadních sedadel zmenšují trojúhelníkové elementy.

V bocích zavazadelníku se nacházejí schránky na menší předměty a praktické výklopné háčky na nákupní tašky. Potěší také malá ohrádka, která zabrání třeba foťáku, aby lítal po kufru jako nudle v bandě.

Kryt kufru se může v každé fabii nacházet nejen v horní, ale také nižší dolní poloze. To mi ale nepřipadá jako v praxi příliš využitelná vychytávka.

Naměřená maximální šířka vstupního otvoru do zavazadlového prostoru sice vypadá hodně optimisticky, ale lze využít pouze v jednom místě. Velkou část otvoru od rolety dolů totiž zužují plasty navazující na držák roletky.

Páté dveře jsou z vnitřní strany vybavené praktickým gumovým šlahounem, kterým se dají zavřít bez ušpinění rukou. 

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Scout disponuje pouze moderními motory přeplňovanými turbem. Ty benzinové zastupuje přímovstřikový 1.2 TSI ve dvou výkonových verzích 63 a 77 kW. Výkonnější varianta může být spojena nejen s pětistup…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus