ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Roomster
6. dubna 2010

První velkoprostorový vůz Škody se v roce 2006 zařadil na rozhraní mezi malými auty a kompaktními vozy. Vzhledem k tomu, že se celá přední část až po první řadu sedadel a také použité motory shodují s Fabií, řadím ho níž, tedy mezi malá auta.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Řidičova zóna

přístrojová deska

Neliší se od té ve Fabii.

Roomster tudíž nabízí v porovnání s ostatními malými MPV výrazně podprůměrnou šířku na předních místech.

Zatímco u Fabie je pozice řidiče vyšší než u konkurentů, u Roomsteru ta samá poloha patří mezi malými MPV k těm nižším. V kategorii velkoprostorových aut se totiž sedává výš než u hatchbacků.

Výhled z vozu je díky prosklenější zádi ještě lepší než u Fabie.

Řidiči s kratšíma rukama se musejí trochu natahovat po řadicí páce – třeba pětka je pro některé ženy dost daleko a hluboko.

Potěší volant seřiditelný ve dvou osách v základní výbavě.

To je docela nezbytný prvek, protože v některých pozicích pravé koleno řidiče utlačuje masivní středový sloupek.

Přední sedadla považuji za jedna z nejlepších mezi malými auty. Ani tuhá ani měkká, dostatečně rozměrná i tvarovaná – tak to má být.

Zkoušel jsem i příplatková s koženými bočnicemi a opěrkami (interiér Floss). Vypadají luxusně, ale velký rozdíl při jízdě jsem nevnímal.

Většina přístrojů a ovladačů se nachází tam, kde je člověk nejen u škodovky očekává.

Už dříve vydařená grafika ciferníků se po modernizaci ještě zlepšila. Na rychloměru i otáčkoměru zhoustly čárky mezi hlavními hodnotami, takže se z nich dá přesněji odečítat. Ještě příjemnější je nahrazení tyčinky nulování stavu kilometrů a seřizování hodin dvěma elegantními tlačítky. Velký displej Maxi DOT patří ke standardu pouze v nejvyšších výbavě Elegance.

Palubní počítač (standard od prostřední výbavy Ambition) se příjemně ovládá na konci páčky stěračů. Tá má lepší masivnější tvar a propracovanější popsání funkcí než před inovacemi.

Roomster již dříve disponoval volantem z Octavie, byť ze staršího provedení, takže ten nový u něj není takovou změnou jako u Fabie. Příjemné obalení kůží je standardem u stupně výbavy Elegance nebo akční verze Fresh Ambition.

Tříramenná varianta (standard verze Fresh Ambition) mě vzhledem oslovila méně. Jde ale jen o vizuální problém, při jízdě jsem si ho naopak hodně pochvaloval. Na rozdíl od čtyřramenného je standardně v kůži a má výraznější zarážky pro ruce.

Mezi přínosy modernizace rozhodně řadím novinku v podobě ovládání rádia na volantu (standard u Fresh Ambition). Ošklivý modul pod volantem z dob před modernizací (také byl jen za příplatek) skončil na smetišti dějin.

Když už jsme u rádií, tak tady je jejich podoba.

Levnější se jmenuje Blues a lze jej mít za příplatek v prvních dvou výbavách a standardně u akční Fresh Active.

Dražší s větším displejem se nazývá Swing a dostanete ho jako standard nejvyšší výbavy Elegance nebo akční verze Fresh Ambition. Ani u jednoho z audiosystémů jsem při jejich ovládání nezaznamenal žádný problém.

Luxusnější a výhradně příplatkový audiosystém Amundsen známý z Yetiho a Octavie zahrnuje i vestavěnou navigaci. Ta mi zpočátku dělala trochu problémy zejména při zadávání cílů s háčky a čárkami ve jméně, ale po pár dnech jsme se docela skamarádili.

K dispozici jsou také dvě klimatické jednotky se stejným označením jako před modernizací, ale s novými designy.

Základní Climatic (standard výbav Ambition a Fresh) dostal jiná tlačítka, se kterými se o něco lépe manipuluje než s dřívejšími čudlíky.

Lepší Climatronic (standard u Elegance) vypadá luxusně a tomu odpovídá i tlumený chod ovladačů.

Řízení tempomatu (výhradně za příplatek) se odehrává na páčce blinkrů podobně jako u větších modelů značky Škoda, což považuji za optimální.

Jediným prohřeškem proti ergonomii, který jsem objevil, je umístění zámku dveří za řadicí pákou. Čekal bych ho jako třeba u Octavie někde poblíž kliky. Zato tlačítka vyhřívání sedadel (za příplatek) jsou umístěna na rozdíl od mnoha konkurentů v zorném poli řidiče, nikoli ukrytá pod sedadly.

Schránky v předních sedadlech stejně jako dříve pojmou i plastovou láhev s objemem 1,5 l, autoatlas nebo časopis podrží šikovná gumička.

Na nedostatek praktických odkládacích koutů nejrůznějších tvarů a velikosti si řidič ani spolujezdec rozhodně nemohou zvlášť v lepších výbavách stěžovat.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Na zadní části Roomsteru se modernizace nepočítaje drobnosti typu jiných barev potahů nijak nepodepsala. Nebylo ani proč. Prostorností a variabilitou interiéru od konce předních sedadel po páté dveře nemá malé MPV od Škody i přes přibývající množství soupeřů konkurenci.

Za předními sedadly končí Fabia a začíná Roomster, ve volném překladu Prostorňák.

Šířka se proti předním místům zvětšila o dva centimetry, ve srovnání s ostatními malými MPV jde o průměr.

Zato rekordním prostorem v podélném směru daným i chytrým vykousnutím přední desky před spolujezdcem Roomster deklasuje nejen malá MPV, ale i všechny konkurenty o třídu výš, tedy Berlinga, Scéniky, C4 Picassa a další.

Mezi malými MPV vítězí Roomster ve druhé řadě i spoustou místa nad hlavou, takže převoz dvou basketbalistů (proč ne tří, se dozvíte za chvíli), je tady hračka.

Ještě silnější zbraň Roomsteru se skrývá v mechanismu zadních sedadel. Ta jsou samostatná, i když prostřední má mnohem menší rozměry než ta krajní, a na rozdíl od nich nelze podélně posouvat. U všech třech se dají sklápět a polohovat opěradla. Každé ze sedadel můžete vyndat z vozu. Tahle operace není vůbec složitá, ale zvládnou ji pouze fyzicky lépe vybavení jedinci netrpící na problémy se zády. Pro maminy to není, spíš pro taťky. Krajní sedadla totiž váží 16,3 kg a to prostřední 12 kg. Odměnou budiž, že po odstranění sedadel získáte malý stěhovák, který lze využít třeba k převážení kol.

Obrázky celkem jasně znázorňují, co se dá s jednotlivými sedadly provádět. Levý platí pro krajní sedadlo, pravý má na sobě prostřední sedačka.

Vyjmutí pouze prostředního sedadla znamená možnost ta krajní přišoupnout k sobě (tudíž dál od oken a výplní dveří) a více dozadu. Pak mají dva zadní cestující opravdu královský prostor kolem sebe.

Prostřední pidisedadlo si o vyloučení z přepravy vyloženě říká. Opěrka hlavy se totiž nedá vysunout tak vysoko, aby si na něj mohl bezpečně sednout dospělý člověk. Tři normálně rostlí dospělí se navíc vedle sebe stejně bez mačkání nevejdou.

Naopak krajní sedadla patří stejně jako ta přední mezi nejlepší, co znám. Jenom nechápu, proč se člověk musí při vysunování opěrek hlavy zpotit víc než ve fitness centru.

Paleta nejrůznějších odkládacích prostorů je dostatečně široká i v druhé řadě sedadel. Od druhé výbavy Ambition objevíte na zadní části opěradel předních sedadel kapsy, v nejvyšší výbavě Elegance i sklopné stolečky.

Stejně jako prostorností a variabilitou ve druhé řadě sedadel deklasuje Roomster soupeře i parametry kufru. Nejlepší hodnoty mu patří z hlediska objemu i délky. Neztratil by se s nimi ani mezi kompakty. Líbily se mi i pravidelné tvary zavazadelníku.

Stejně jako ve Fabii jsem objevil v obou stěnách kufru praktické prostory třeba na menší položky nákupu, které už se nevešly do tašky. Nechybí háčky na nákupní tašky nebo zásuvka pro cestovní lednici.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Modernizace v roce 2010 znamenala nástup moderních benzinových turbomotorů 1.2 TSI a vylepšení tříválce 1.2 HTP. U nafťáků nezůstal kámen na kameni. Hlučné tříválce 1.4 TDI a čtyřválec 1.9 TDI s n…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus