ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test Škody Octavia po faceliftu
1. června 2017

Třetí generace Škody Octavia prošla faceliftem, který přišel začátkem roku 2017 nejen se zásadní změnou designu přídě, ale i řadou technických vylepšení. Lehce se proměnily i rozměry a auto dostalo také novou elektronickou výbavu. Vše nasvědčuje tomu, že Octavia úspěšně pokračuje v hesle: nabídnout kus auta navíc.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Řidičova zóna

přístrojová deska

Na první pohled by se mohlo zdát, že se toho v kabině Škody Octavia faceliftem mnoho nezměnilo, když ale dáme dohromady všechny detaily, zjistíme, že to tak úplně pravda není. Samozřejmě náš dobrý dojem z místa pro řidiče podtrhoval ještě fakt, že jsme poprvé seděli v nejdražším provedení Laurin & Klement. Díky tomu jsme si mohli osahat nové dekory. Škoda Octavia také nově nabízí ambientní osvětlení kabiny v deseti barvách.

Už v roce 2013 mezigeneračně do šířky ve výšce loktů přibylo blahodárných pár centimetrů prostoru, což potvrdila i naše měření. Tímto parametrem se Octavia Combi dostala z podprůměru do nadprůměru a odstranila tak jednu z největších slabin předchozí generace.

Ocenil jsme dostatečně širokou loketní opěrku (standard od druhé výbavy Ambition), na kterou se vejde řidič i spolujezdec.

Stísněnost jsem ale stejně jako u předchozí generace cítil v partiích kolen, zvlášť když jsem si chtěl sednout blíž k volantu.

Levé koleno omezovalo madlo ve výplních dveří a to pravé podobně tísnil vysoký mantinel spodní části středového sloupku. Na obou místech už je bohužel tvrdý plast, takže kontakt trochu bolí. Problém se dá sice eliminovat nastavením volantu a sedadla, ale málokdy jsem našel ideální pozici na první pokus.

Po modernizaci jsem zatím v roce 2017 testoval pouze nejdražší čalounění - příplatkovou kůži a kombinaci alcantara/kůže (standard pro Laurin & Klement) na snímku v béžovém provedení. Béžově semišové sedačky jsou parádní, ale rozhodně bych je nedoporučoval rodině s malými dětmi a domácími mazlíčky.

Při prvním svezení jsme jezdili s nejdražší variantou Laurin & Klement. Do sedačky má vyšité logo výbavy a působí tak nadmíru luxusně.

Před faceliftem prošly zkouškami veškeré varianty sedadel. Kvalita materiálů mi připadala prvotřídní, což se ale nedá říct o délce sedáku. Naměřili jsme mu pouze 50 cm, tedy o 2 cm méně než u předchozí generace. Jde o hodnotu, která je typická spíš pro menší auta. Sedák mi kvůli tomu podpíral jen malou část stehen a to nejsem žádný habán, měřím jen 174 cm. U starší Octavie (před rokem 2013) jsem tenhle problém neměl.

Nakonec jsem ho u verze s elektrickým nastavením (standard nejvyšší verze Laurin & Klement) vyřešil tak, že jsem sedák namířil víc nahoru a příjemný pocit podepřených stehen se alespoň částečně dostavil.

Naopak na úzká sedadla si už nikdo u nové Octavie stěžovat nebude. Rozšířily se proti předchůdci až o čtyři centimetry a řidiče nesvírají. Na držení těla v zatáčkách jsem přesto díky ideálně tvarovaným bočnicím nemohl nadávat.

I když možná na první pocit nejsou sedadla úplně ideální, tak jsem v těch kožených ujel stovky kilometrů na jeden zátah bez bolestí, bez vrtění a bez hledání optimální polohy. A to se počítá!

Testovaná auta disponovala i vyhříváním (od výbavy Style).

Potěší konec seřizování výšky opěrek hlavy pomocí věčně zatuhlých čelistí. Hurá! Octavia přešla na komfortnější tlačítkový systém.

Před rokem 2017 jsem zkoušel i nejlevnější čalounění základní výbavy Active a jediný větší rozdíl proti kůži nebo alcantaře je, že se o něco víc prosedne.

Volant se třemi rameny najdeme od roku 2017 už ve všech verzích (před faceliftem byl za příplatek), kožený je od druhé výbavy Ambition, od verze Style pak multifunkční – tedy s tlačítky na ovládání a v případě top verze Laurin & Klement se pak můžete těšit na vyhřívání. Líbí se nám tloušťka věnce, dobře se drží.

Přístroje dostaly po faceliftu na konci roku 2016 zajímavé šedé obroučky, jen mi připadá, že kvůli tomuto designu už nejsou tak přehledné a dobře čitelné. Barevný displej mezi nimi patří ke standardu až v nejvyšší výbavě Laurin & Klement.

Palubní počítač informuje i o takových zajímavostech, jako je spotřeba paliva na provoz komfortních funkcí. Díky němu jsem třeba zjistil, že v zimě sežere nejvíc vyhřívání sedadel a volantu.

Ze Škody Kodiaq na palubu Octavie doputovalo při faceliftu v roce 2017 skleněné provedení top multimediálního systému Columbus, za který se samozřejmě připlácí. A to nemalé peníze. Má nicméně velkou obrazovku s uhlopříčkou 9,2 palce a skvěle zapadá do palubní desky. Dělá tak interiér hodnotnějším. Přináší ovšem jednu zásadní nevýhodu – funguje jako lapač otisků prstů a tak ho bude potřeba pravidelně čistit.

Menu systému je velmi přehledné. Kromě toho lze k vozu připojit chytrý telefon. Nabízí také připojení k internetu LTE a vlastní Wi-Fi hotspot.

Nejlepší verze multimédií funguje jako tablet nebo chytrý mobil. Dvěma prsty se dají třeba zvětšovat a zmenšovat mapy. Kdo si s moderní výpočetní technikou netyká, tomu stejnou funkci umožní i tlačítko.

Grafika navigace (standard nejvyšší verze Laurin & Klement) se mi hodně líbila, ve všech zemích fungovala bezchybně a hovoří česky. Navíc umožní opravdu velmi rychlé zadání cíle.

Stačí se rukou přiblížit k displeji a automaticky se dole objeví lišta s nástroji k zadávání cílů a úpravám trasy.

Naprosto famózní mi připadal poslech hudby ze špičkového sound systému Canton (standard nejvyšší verze Laurin & Klement). Tak křišťálový a prostorový zvuk jsem slyšel v málokterém autě.

Ve standardu dostane majitel Octavie displej s úhlopříčkou 6,5 palců bez navigace a připojení k internetu, a dokonce i bez bluetooth handsfree. Přesto jde o pokrok, protože před faceliftem měly nejlevnější Octavie jen klasické rádio.

Standard představuje manuální klimatizace, dvouzónová automatická se nabízí od stupně Style.

Octavia nově od roku 2017 přichází s celou řadu elektronických pomocníků a asistencí. Systém Care Connect umožňuje volat na informační nebo nouzovou linku. Auto si také dokáže zavolat o pomoc v případě nehody. Tyto systémy jsme ale naštěstí vyzkoušet nepotřebovali.

Octavia před faceliftem už byla vybavena zajímavou elektronikou, například příplatkovým adaptivním tempomatem nebo asistentem pro jízdu v pruzích, který jsme testovali už dříve. Jde o systém, který pokud vidí na silnici namalované pruhy (a to se mu dařilo i na velmi vybledlých vozovkách), tak aktivními zásahy do volantu pomáhá řidiči držet se uvnitř toho, ve kterém právě jede. Dokonce můžete volant pustit a auto bude několik vteřin řídit samo. Vybere i většinu prudších zatáček, v tom je lepší než konkurenční systémy se stejnou funkcí.

Pokud Octavia zároveň disponuje i adaptivním tempomatem, tak nemusíte ani šlapat na pedály. Tenhle přístroj totiž udržuje nejen rychlost, kterou si nastavíte, ale také vzdálenost od auta před vámi. V kombinaci s automatickou převodovkou funguje až do úplného zastavení. Po faceliftu se rozšířila možnost nastavení rychlosti až do 210 km/h.

Novinkou, která kupodivu v Octavii před faceliftem nebyla k dispozici, je systém pro detekci mrtvého úhlu. Z jeho funkce jsme ale byli docela zklamaní. Oranžová diodka v zrcátkách se rozsvítí, když je vedlejší pruh obsazený a rozbliká, pokud do něj chcete odbočit, ale její světelnost je zvláště za slunečního svitu velmi slabá. Kolega Ondra ji jednou zcela přehlédl a málem naboural do auta ve vedlejším pruhu.

Rear Traffic Alert, který monitoruje prostor za vozem nebo Trailer Assist usnadňující couvání s přívěsem jsou také nové. Kromě toho přibyl ještě parkovací asistent jenž nově umožňuje i příčné parkování. Všechny tyto prvky jsou buď za příplatek nebo součástí příplatkových balíčků.

Škoda Octavia Combi disponuje od výbavy Style ve standardní výbavě bezklíčovým přístupem do vozu a startovacím tlačítkem.

reklama

Kabina a kufr

sedadla přednísedadla zadní
kufr základníkufr maximální

Nárůst vnějších rozměrů Octavie III proti předchozí generaci působí opravdu impozantně. Délka se protáhla o 9 cm na 4659 mm a po faceliftu přibylo dalších 11 mm. Rozvor, tedy vzdálenost náprav, mezigeneračně narostl téměř o 11 cm na 2686 mm.

Znamená to, že Octavia na délku přerostla nejen všechny konkurenty v kompaktní třídě, ale také některé manažerské vozy jako BMW řady 3, Mercedes třídy C nebo Volvo S60.

Výrobce tvrdí, že se zlepšilo místo na nohy, ale podle našich měření se podélná prostornost na straně spolujezdce proti Octavii druhé generace prakticky nezměnila. Přesto patří nabídka místa na nohy k nejlepším nejen v kompaktní třídě.

Nejvíce se podle naší metodiky zvětšila šířka v loktech, což je slabina Octavie druhé generace. Novince jsme na zadních sedadlech naměřili o 3 cm více než u předchůdce, což znamená nadprůměr mezi konkurenty. Šířka karoserie se zvětšila o 5 cm, takže Octavia třetí generace nevypadá jako užovka a dělá dojem reprezentativního vozu.

Octavia se chlubí celou řadu Simply Clever, tedy jednoduše chytrých řešení. Jedním z nich je například nový držák na nápoje, který má drobné výstupky tak, aby řidič mohl za jízdy otevřít víčko plastové láhve jednou rukou. Hned vedle zase vidíte vsadku s kapsičkami na mobil, klíček od vozu a mince.

Super je i gumový držák na mobilní telefon.

Tahle šikovná malá skrýš se nachází v levé části přístrojové desky.

Na zadních sedadlech lepší šířka nepřispěje k pohodlnějšímu převozu tří dospělých vedle sebe. Ti se do auta nevejdou. Stejně jako u předchůdkyně se totiž opěrka na prostředním místě téměř nedá vysunout, takže ani mě se 174 cm nepodpírala hlavu, ale týl. A to není bezpečné. Na prostřední místo patří jedině odrostlejší dítě. Malý pasažér uprostřed ale bude mít o něco lehčí a měkčí život než u předchozí Octavie, soudě alespoň podle verze s kombinovaným čalouněním kůži a semiší. Ještě lepší to je u levnějších verzí, kde netlačí složená multifunkční opěrka.

Na krajích se ale samozřejmě sedí pohodlněji.

Místo nad hlavou na zadních sedadlech se ve vzpřímené poloze a při položení hlavy do opěrky mezigeneračně nezměnilo - naměřili jsme mezi sedákem a střechou 89 cm jako u starší Octavie. Osoby s výškou kolem 175 cm už budou v této poloze škrtat hlavou o strop. Stačí ale posunout hlavu z opěrky trochu dopředu a dostanete spoustu centimetrů k dobru.

V kufru jsme při porovnání novinky se starší Octavií naměřili ve výšce podlahy o 5 cm delší maximum - 111 cm. Tím nová Octavia kromě soupeřů deklasuje i Superb. Objem kufru uváděný výrobcem 590 l je o 5 l lepší než u předchůdce a patří rovněž mezi nejlepší stejně jako jeho hloubka a šířka.

Variabilitou vnitřního prostoru si novinka pohoršila. Na rozdíl od minulé generace už se totiž nedají vyklápět a vyjímat dělené sedáky.

Nově je sedák vyroben vcelku a pevně ukotven, dělená opěradla se sklápejí přímo na něj. Takto sice vzniká relativně rovná plocha, mezi ní a podlahou kufru však na rozdíl od minulé generace najdeme schod, který bude vadit třeba při stěhování skříňky.

V kufru ale oceníte další praktické věci, třeba výklopný háček na tašku, který je na obou stranách zavazadelníku.

Sedadla lze samozřejmě sklopit pomocí páčky v kufru.

Na plastovém víku kufru je připravena roletka, kterou můžete zaháknout za hranu pátých dveří. Díky tomu můžete převážet i drobnosti na platě, aniž byste museli míst strach, že vám při příštím prudkém zabrzdění skončí na hlavě.

Boky kufru se od výbavy Ambiente (pouze za levým podběhem, od Style za oběma) ohrazují přihrádkami na drobnosti, které ukrývají od výbavy Style takzvané cargo elementy. Ty se dají díky suchým zipům rozmístit dle potřeby po celém kufru a fixují menší předměty.

Pokračovat na další kapitolu
Motory
Při modernizaci v roce 2016 Škoda zvýšila laboratorní spotřeby většiny motorů v průměru o 0,2 l. Spíše než o technické změny motorů šlo o snahu přiblížit tato čísla reálným spotřebám a neprovokovat.…
reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus