ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test druhé generace Subaru XV
11. prosince 2017

Kompaktní XV je nejmenším členem ucelené řady SUV od Subaru, které jsou k mání na evropském trhu. Tento model se poprvé objevil v roce 2012, po šesti letech nyní přichází zbrusu nová generace. Novinku jsme si vyzkoušeli při evropské prezentaci v lotyšské Rize v typicky zimních podmínkách na silnici i v terénu.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor
reklama

Motory, řazení, řízení, brzdy

Pod kapotou alternují dvě atmosféricky plněné čtyřválcové pohonné jednotky s protilehlými válci uložené podélně nad přední nápravou. Slabší variantu představuje koncepčně starší ale pro novinku patřičně vylepšený čtyřválec 1,6 litru o výkonu 84 kW, silnější moderní dvoulitr s přímým vstřikováním paliva o výkonu 115 kW. Oba motory shodily 12 kg a dostaly okolo 80 procent nových dílů, přičemž byl zvýšen jejich kompresní poměr kvůli nižší spotřebě a kultivovanějšímu běhu. U motoru 1.6i z 10,5:1 na 11,0:1, u dvoulitru z 10,5:1 na 12,5:1.

 

reklama

2.0i-L AWD

Tento motor nebyl dosud testován.

1.6i CVT AWD

Tento motor nebyl dosud testován.

Řazení

Mnozí již samozřejmě vědí, že systém EyeSight znamená automaticky samočinnou převodovku Lineatronic neboli klasické CVT. Vzhledem k tomu, že systém EyeSight budou mít všechna XV prodávaná na českém trhu, je jasné, že XV s ručně řazenou převodovkou už si nekoupíte. 

V rámci nové generace XV však byla převodovka CVT, které u Subaru žíkají Lineatronic, výrazně zdokonalena. Snížila se její hmotnost bezmála o osm kilogramů a přitom se rozšířil rozsah převodů z 6,28 na 7,03. 

U dvoulitrového motoru lze navíc využívat manuální režim se sedmi přednastavenými stupni ovládanými pádly na volantu, s nimiž lze naplno využít potenciál této pohonné jednotky. Chce to ovšem získat s tímto automobilem delší zkušenost a poslouchat jeho zvuk.

Řízení

Elektricky posilované řízení nového XV je jedna z věcí, kvůli kterému si tento automobil můžete zamilovat. Platí pro něj to samé, jako pro novou Imprezu. Jeho převod byl zkrácen ze 14:1 na 13:1, což znamená, že při zatáčení nebudete muset přehmátnout a zároveň si ze svých rukou neuděláte housku. Kromě toho je reakce kol přesná a okamžitá. I když se jedná o elektrický posilovač, řízení v tomto automobilu prostě cítíte. 

Brzdy

S brzdovou soustavou dnes nemají automobilky problém a platí to také pro nové subaru. Odezva na brzdový pedál je odpovídající očekávání řidiče, brzdy nejsou ani letargické ani jedovaté a jejich účinek výrazněji neklesá ani při delším zatížení.

Na brzdový systém XV jsou ostatně kladeny poměrně velké nároky s ohledem na systém Hill Descent Control, který umožňuje při zařazení režimu X-Mode kontrolovanou jízdu z prudkého kopce prostřednictvím brzdového systému. V tomto režimu přibrzďují brzdy jednotlivá kola tak, aby udržely konstatní rychlost i přímý směr.

Podvozek

Až při co možná největším využití potenciálu motoru zjistíte, jak dobré nové XV je. Pevný ale ne trvdý a stabilní podvozek, agilní, přesné a překvapivě přímé řízení (převod řízení se změnšil ze 14:1 na 13:1), dokonalá trakce všech kol a chuť k zatáčení, což zajišťuje systém vektorování točivého momentu. To není nic jiného než elektronicky řízené přibrzďování vnitřních kol při průjezdu zatáčkou, což umožňuje perfektně eliminovat vrozenou nedotáčivost každé čtyřkolky s motorem vpředu a primárním pohonem předních kol.

I když XV stojí oproti Impreze mnohem výše nad vozovkou (světlá výška je 220 mm oproti 130 mm), nijak vás to omezovat nebude. Podvozek navíc poctivě filtruje nerovnosti a plynule přenáší veškerou sílu motoru prostřednictvím všech čtyř kol na povrch silnice nedbaje jejich aktuální adheze (samozřejmě jen do určité míry).

Na suchém asfaltu je XV k asfaltu přilepené, na mokrém je účinná trakce kol rovněž posunuta do hodnot bočního zrychlení, které rozum příliš nebere. V rámci testování vozidla na testovacím polygonu jsme si při jízdě na okruhu mohli kvůli přímému srovnání krátce vyzkoušet předchozí generaci a rozdíl mezi oběma automobily je značný. Novinka je nejen tišší, ale mnohem lépe ovladatelná a výrazně stabilnější. Díky tomu je při ostřejším průjezdu zatáčkou i výrazně rychlejší.

Na asfaltu sice můžeme XV jenom chválit, ale nenechte se zmást. V žádném případě se nejedná o nějaký další hot-hatch, ale o poctivé SUV, které vás odveze kamkoliv a zároveň s ním klidně můžete vyrazit na hodně nerovnou lesní cestu popřípadě do mírnějšího terénu.

Větší terénní nerovnosti jsou XV zapovězeny kvůli dlouhému přednímu převisu, z čehož plyne také malý přední nájezdový úhel (18°). Z hlediska trakce je však XV na vhodných pneumatikách k nezastavení. Stejně jako Forester má tento model nově systém X–Mode, který přenastaví zásahy elektrického systému jízdní stability do otáčení jednotlivých kol. Z velmi prudkého kopce na blátě nebo sněhu pak XV dokáže samo udržovat minimální rychlost a přímý směr, při výjezdu pak účinná regulace prokluzu kol zajistí plynulou jízdu přiměřeně vysokou rychlostí tak, aby se automobil na nerovnostech nepoškodil. Když se pak v terénu jedno ze čtyř kol dostane do vzduchu, systém jej okamžitě zabrzdí, což umožní, aby se síla motoru dostala na kola, která jsou v záběru.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus