ZPĚT NA ČLÁNKY & RECENZE

Test nové Toyoty Yaris
2. března 2021

Toyota Yaris patří mezi dlouhodobě úspěšné malé vozy japonské provenience. V nejnovější generaci si drží svou střídmou velikost, přidává ale na sportovním stylu. K tomu vsadila na hybridní pohon, který funguje ještě lépe než dřív.
Sexy faktor
Rodinný faktor
Byznys faktor
Fun faktor
OFFroad faktor
Ženský faktor

Motory, řazení, řízení, brzdy

Toyota Yaris se lednu 2021 nabízí na českém trhu s trojicí motorů Základem je litrový 1.0 VVT-I o výkonu 72 koní, který je doplněn pouze o pětistupňovou manuální převodovkou. Silnější jednotku je nezvykle velký tříválec 1.5 Dynamic Force (125 k), která je nejvýkonnější motorizací, dostanete buď se šestistupňovým manuálem nebo automatickou převodovkou Multidrive S.

Výstavní motorizací je však hybridní soustrojí. Verze 1.5 Hybrid kombinující benzinový tříválec s elektromotorem má celkový výkon 116 koní a pojí se pouze s hybridní bezstupňovou převodovkou e-CVT.

U nové Toyoty Yaris samozřejmě už nenajdete diesel, pohon všech kol, ale také žádné turbo.

reklama

1.0 VVT-i

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Dynamic Force

Pokud nestojíte o hybridní pohon, je motorizace 1.5 Dynamic Force ideální motorovou volbou pro Toyotu Yaris. Tříválec má dnes už nezvykle velký objem 1,5 litru, disponuje výkonem 92 kW a točivým momentem 153 Nm. Nejde přitom o žádného tichošlápka. Dává o sobě vědět v nízkých a hlavně ve vysokých otáčkách pořádně jadrným zvukem. Ten není nepříjemný, spíš by se dalo říci, že navozuje až sportovní atmosféru, což jde ruku v ruce s mrštností malého Yarisu.

Benzinový motor je lepší volbou než hybrid i tehdy, pokud auto plánujete používat na delší cesty mimo město. Při dálničních 130 km/h točí 3100 otáček a má ještě prostor zrychlovat. Spotřeba 6,1 litru benzinu na 100 km, na kterou jsme dosáhli během testu, je sice o poznání vyšší než u hybridu, ale zase je tu cenový rozdíl mezi oběma motorizacemi.

Spojení tohoto motoru s přesnou manuální převodovkou je parádně sportovní a strhne vás k dynamické jízdě. Tohle je přesně ta kombinace, která k novému Yarisu s výrazným designem sedí.

 

1.5 Dynamic Force Multidrive S

Tento motor nebyl dosud testován.

1.5 Hybrid e-CVT

Benzinový tříválec s vyšším objemem 1,5 litru, který je spojen s elektromotorem. Soustrojí má celkem 85 kW (116 k) výkonu a 120 Nm točivého momentu. Vůz je schopen jet krátce na elektřinu, kterou samozřejmě za jízdy dobíjí. Kromě rekuperace při brzdění lze na voliči e-CVT převodovky vybrat mód B, který při sundání nohy z plynu bude rekuperovat výměnou za rychlejší zpomalování.

Toyota je průkopníkem full-hybridů a tak není divu, že si s tímto řešením poradila na jedničku. Motor pracuje s vysokým kompresním poměrem a spaluje tedy efektivněji. Jeho nastartování je i za jízdy velmi hladké a pokud se na něj nebudete soustředit, jen těžko si ho všimnete. Celé soustrojí je tiché a to i při akceleraci.

Nově auto umí jezdit čistě na elektřinu až rychlostí 130 km/h, šetřit se tak dá i na dálnici. Výsledkem je velmi nízká spotřeba. Tabulky hovoří o 3,8 litrech benzinu na 100 km. My jsme po tradiční kombinaci dálnice, okresky a města nakonec v týdenním průměru jezdili za 5,5 litru benzinu na 100 km. To je velmi dobrá hodnota, navíc víme, že kdybychom vynechali dálnici, jezdili bychom i z méně než 4,5 litru. Dobrá práce, Toyoto!

Řazení

Nejprve jsme zkoušeli hybridní e-CVT převodovku. Ta je bezstupňová a podle toho se chová. V nízkých rychlostech a při normálním užívání vozu je tichá a poskytuje onen příjemný pocit jízdy bez přerušování řazením. Pod plynem ale musí motor vytočit, což s sebou nese nevábný zvuk. Volič disponuje režimem B, který slouží k rekuperaci, jež částečně nahrazuje brždění.

S manuální převodovkou jsme byli snad ještě spokojenější. V případě vrcholné benzinové motorizace má šest kvaltů, řadí velmi přesně a hladce.

Řízení

Posilovač je nastaven na městský provoz. To znamená, že je aktivnější a umožňuje velmi rychlé točení volantem bez námahy. Zaparkovat je díky tomu hračka. Větší komunikaci mezi koly a vašimi dlaněmi ale nečekejte.

Brzdy

V případě hybridu nemusí docházet k jejich velkému opotřebení díky faktu, že je nahrazuje rekuperace kinetické energie.

Podvozek

Proti minulé generaci je nov Toyota Yaris díky platformě TNGA tužší, má navíc nižší těžiště a tak při ostřejší jízdě v zatáčkách nezklamala. Stále je ale nutné počítat s tím, že auto stojí na jednoduchém podvozku s torzní příčkou vzadu.

Úplně na limitu se už tedy necítí příliš ve své kůži, a tak je lepší se vrátit ke klidné jízdě. I na českých silnicích se auto dobře vypořádalo se standardními nerovnosti, podvozek je také slušně odhlučněný a to i na místech, kde jsme se setkali s velmi hrubým povrchem. Totéž platí pro město.

Podtrženo - sečteno, Toyotě se nová generace hatchbacku Yaris povedla. Jízdními vlastnostmi drží krok s konkurenty. Je ale potřeba se připravit jen na vyšší cenu vozu, kterou ale oplácí vysokou výbavou.

reklama
ZOBRAZIT KOMENTÁŘE
komentare

reklama
blog comments powered by Disqus